Lewis Hamilton kwam tijdens de Grand Prix van Saoedi-Arabië als negende over de streep, wat nogal een teleurstellend resultaat was voor de zevenvoudig wereldkampioen. Mercedes was vol vertrouwen na de testdagen in Bahrein dat het een beter seizoen zou worden dan ze de afgelopen twee jaren gekend hebben. De W15 werkte veel beter voor zowel Hamilton als Russell in de uren dat ze de nieuwe auto aan het testen waren.
Dit zorgde ervoor dat James Allison, technisch directeur van Mercedes, met een grote glimlach de pers te woord stond. De Brit liet weten dat Mercedes-fans een mooi jaar tegemoet zouden gaan en stiekem hoopte Allison dat de W15 kon vechten met de Ferrari SF-24 en de Red Bull Racing RB20. Maar in Bahrein werd al duidelijk dat dat lastig zou gaan worden.
In de eerste race van het jaar hadden Russell en Hamilton last van oververhitting van de krachtbron, waardoor ze niet het tempo konden rijden wat van tevoren verwacht werd. Volgens Toto Wolff verloren zijn coureurs zes tienden per ronde en zonder deze problemen had zeker Russell meegestreden voor het podium. Bij Mercedes had men verwacht dat de problemen opgelost zouden zijn in Jeddah, wat ook het geval was, maar dit keer kwam er een nieuwe issue omhoog.
Lees ook
Christian Horner reageert nadat Toto Wolff interesse toont in Max Verstappen
Woordvoerder Red Bull komt met duidelijke reactie op geruchten over ontslag Christian Horner
Mercedes W15 wederom onvoorspelbaar
Net als in 2022 en 2023 heeft Mercedes een onvoorspelbare auto gecreëerd, waarbij de achterkant van de W15 niet altijd deed wat het zou moeten doen. Vooral in de eerste sector hadden Russell en Hamilton daar last van en tegenover Motorsport.com laat de zevenvoudig wereldkampioen weten dat hij geen fijne dag heeft gehad in zijn auto voor dit seizoen.
"Ik zou niet zeggen dat ik het naar mijn zin had. Ik bedoel, ik strijd om een negende plaats, dus dan kan ik dat absoluut niet zeggen. Op de negende plaats eindigen is niet leuk. Maar ik geniet wel van het racen zelf. Ik was aan het jagen en pushte zo hard als ik kon. Ik haalde het maximale uit de auto en reed echt op het randje. Helaas kwamen we gewoon performance te kort in de hoge snelheidsbochten, daar overrompelden ze ons gewoon. Maar er zijn positieve kanten. De auto is goed op lage snelheid. We moeten veel focus leggen op de hoge snelheid. Als we dat kunnen doen, dan zitten we in het gevecht. Maar we hebben wat werk te verzetten", begint Hamilton.
Dat Hamilton vooral in de hoge snelheidsbochten tekort kwam, werd pijnlijk duidelijk in de eerste sector. Volgens Toto Wolff verloor het team daar alle tijd die ze in de rest van de ronde wonnen en uit de data kwam naar voren dat de W15 acht tienden kwijtraakte in slechts twee bochtencombinaties. De Brit denkt dan ook dat de komende races lastig gaan worden voor Mercedes.
"Het zal een uitdaging worden, de komende races. Ik denk dat we met het huidige pakket op alle hogesnelheidscircuits een achterstand zullen hebben. Maar we zijn goed op lage snelheden en in sommige middelsnelle bochten zijn we ook niet zo slecht. Het gaat gewoon echt om de hogesnelheidsbochten, we moeten dus gewoon wat performance toevoegen. Het voelde alsof ik in een andere klasse reed toen ik door de snelle bochten reed met de andere coureurs om me heen."
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties