Deze week begint de Formule 1-wintertest op het Bahrain International Circuit in Bahrein, waar Max Verstappen en zijn conculega's gaan kijken wat voor vlees ze in de kuip hebben met hun nieuwe speelgoed. Maar een deel van het personeel van de teams is zich al volledig bezig aan het houden met 2026, als één van de grootste regelwijzigingen in de geschiedenis van de sport wordt doorgevoerd.
Naast het feit dat er een compleet nieuwe auto op de grid zal moeten verschijnen, worden de motoren ook flink aangepakt. De nieuwe krachtbronnen zullen voor de helft elektrisch aangedreven worden en dat zorgt ervoor dat de motorfabrikanten al jaren bezig zijn om zich voor te bereiden op de grote veranderingen. Ook bij Red Bull is dat het geval.
Nadat Honda bekend maakte dat zij de Formule 1 zouden verlaten - waar ze uiteraard inmiddels op teruggekomen zijn - heeft Red Bull besloten om zelf motoren te gaan bouwen voor het 2026 F1-seizoen en daarna. Dat zorgt ervoor dat het team alles in eigen handen heeft, maar het zorgt ook voor een enorme uitdaging, aangezien ze het op moeten gaan nemen tegen fabrikanten die al jarenlange ervaring hebben.
Dat beseft Christian Horner zich ook maar al te goed. De CEO van Red Bull Racing laat aan PlanetF1 weten dat ze zich geen illusies maken in Milton Keynes en dat ze weten dat het erg lastig gaat worden om vanaf het eerste moment competitief te zijn: "In vier jaar tijd hebben we een fabriek gebouwd en een motor ontwikkeld, maar we nemen 75 jaar ervaring met Ferrari en 30 jaar met HPP [Mercedes High Performance Powertrains, red.] over, dus we maken ons geen illusies", zo begon Horner.
“De berg die we moeten beklimmen is immens, maar met de juiste spirit en de juiste kwaliteitsmensen die we binnen het bedrijf hebben, zal het haalbaar zijn. Het is verreweg de grootste uitdaging die we in de Formule 1 zijn aangegaan.”
Hoewel Christian Horner beseft dat het een grote uitdaging gaat worden, heeft Helmut Marko wel vertrouwen in de toekomst. Red Bull Racing heeft namelijk een troef in handen dat geen enkel ander team heeft: zij hebben Max Verstappen in dienst.
De Nederlander kan ervoor zorgen dat Red Bull alsnog succesvol wordt, ook al bouwen ze niet de snelste motor. Een achterstand van één of twee tienden is voor Max Verstappen nog te overbruggen, weet de Oostenrijker.
"Laten we ervan uitgaan dat we qua motor niet echt in het nadeel zijn. Eén of twee tienden achterstand is namelijk beheersbaar met Max", aldus Marko bij OE24.
Lees het artikel op de mobiele website