Red Bull Racing heeft met de RB19 een dominante auto gebouwd, wat ervoor zorgt dat de spanning niet altijd aanwezig is in de races. De Grand Prix van Miami was leuk door de inhaalacties van Max Verstappen, maar in Bakoe gebeurde er niet veel noemenswaardig.
Volgens Martin Brundle heeft dit te maken met het feit dat Red Bull zo ontzettend sterk is, maar de analist van Sky Sports ziet nóg twee punten die ervoor zorgen dat de races er niet bepaald uitspringen.
In de Sky F1-podcast laat de voormalig Formule 1-coureur weten dat de lobby van Mercedes - om de vloerranden te verhogen in 2023 - er onder andere voor heeft gezorgd dat de auto's elkaar lastiger kunnen volgen en er dus minder inhaalacties zijn.
"Ik denk dat de teams dit seizoen hard geraakt zijn met het feit dat de auto's alsmaar meer downforce krijgen en misschien de regelwijziging in de winter, die ervoor heeft gezorgd dat de vloerranden omhoog moesten komen om porpoising te voorkomen", begint Brundle.
"Het is ontegenzeggelijk lastiger om te volgen en dicht achter iemand te blijven in een Formule 1-auto. Het is onvermijdelijk dat teams meer downforce op hun auto's plakken, omdat ze daar ook voor zijn. Maar dat betekent wel dat de persoon daarachter meer last gaat krijgen. De essentie van waar de 2022-auto's voor stonden, begint een beetje te vervagen", aldus de Brit.
Op social media wordt veel geklaagd over de dominantie van Red Bull Racing en de saaie races die daarvan het gevolg zijn. Maar Martin Brundle heeft een manier gevonden om de Grand Prix voor de mensen thuis spannender te maken: doe net of Red Bull niet meedoet.
"Ik denk dat het budgetplafond de Formule 1 wel nieuwe energie heeft gegeven. Als we Red Bull weghalen, zou je een geweldige Grand Prix hebben, van de voor- tot aan de achterkant. Dus we moeten het allemaal een beetje in perspectief gaan zien", aldus de Sky-analist.
Lees het artikel op de mobiele website