Tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten heeft Max Verstappen een aantal mooie momenten meegemaakt, zoals zijn overwinningen in 2021, 2022 en 2023, maar de Nederlander heeft ook een aantal pijnlijke momenten gekend op het Circuit of the Americas in Austin. Zijn pijnlijkste moment in de Formule 1 vond hier plaats, tijdens die race in 2016, zo heeft Verstappen eerder al onthuld.
Aankomend weekend staat de Grand Prix van de Verenigde Staten op het programma, waar Red Bull Racing zal proberen om het gat naar McLaren te dichten, met een enorme update. Echter zal het team dan ook willen dat Verstappen op de top van zijn kunnen presteert, omdat het kampioenschap anders in gevaar komt. Het is voor Max niks nieuws om proberen perfect te zijn op een circuit, maar in 2016 lukte hem dat niet, toen hij ook de Amerikaanse GP reed.
In gesprek met Antonio Felix da Costa heeft Verstappen een tijd terug een herinnering opgehaald van zijn pijnlijkste moment in de Formule 1, welke op COTA plaatsvond. Daar reed hij de pitstraat in, zonder dat dat gevraagd werd vanuit het team. Hierdoor gooide hij bijna kostbare punten weg voor het team.
"Ik weet precies wat ik wil zeggen", begint Verstappen op de vraag wat zijn pijnlijkste moment in de F1 was. "2016, in Austin. Ik reed iets van, ik weet het niet, P5 misschien. Maar het ging best goed. Ik kwam dichter bij de man op de 3de en 4de plaats. En dan zeggen we altijd tegen mijn engineer: "push nu, push nu". En dat betekende toen normaal gesproken dat je die ronde moest pitten. En ik wist dat ik moest versnellen, dat zei hij namelijk. En ik reed mijn ronde in Austin en toen de op een na laatste bocht, de snelle linkerbocht, kwam ik naar binnen. Helemaal goed, dacht ik. Maar toen ik naar binnen reed in de pitstraat, realiseerde ik me dat hij me nooit had opgeroepen", zegt Max over race-engineer Gianpiero Lambiase.
Toen Verstappen eenmaal in de pitstraat was, was het kwaad al geschied. Doorrijden heeft geen zin meer, dus probeerde hij zijn team op de radio wakker te schudden, dat hij bijna in zijn pitbox was.
"Ik was dus in de pits. Ik zei: "Jongens, jongens, ik ga pitten, ik ben in de pits", en toen zag je ineens alle jongens naar buiten rennen. Ik weet het niet, ze namen banden, willekeurige banden. Ja, de pitstop duurde acht, negen seconden, of wat dan ook. Ik bedoel, gezien wat ik deed, was het nog steeds een erg snelle pitstop."
Een aantal ronden na deze fout van Verstappen viel zijn RB12 uit met versnellingsbakproblemen, waardoor hij geen punten weg had gegooid door deze pitstop. Toch was Red Bull-adviseur Helmut Marko niet blij met zijn actie en dat kreeg Verstappen ook duidelijk te horen.
"Na de race hadden we de debrief. Helmut was natuurlijk behoorlijk boos op me. Ik had het verknald, omdat ik dacht dat hij me had opgeroepen. Ik bedoel, wat kun je zeggen? Je kunt het niet verbergen en ja, ik had zeker een fout gemaakt. Dus ja, dat was het moment."
Lees het artikel op de mobiele website