Max Verstappen benoemt pijnpunt tijdens Sprint en Race in Qatar

| door R. Willems

Voor Max Verstappen zal de aanwezige grip op het Losail International Circuit het grootste pijnpunt worden tijdens de Sprint en de race in Qatar. In de vrije training en de kwalificatie werd al duidelijk dat veel coureurs moeite hebben met het nieuwe asfalt en dat zal later dit weekend niet minder worden.

De Sprint op zaterdag zal zeer uitdagend worden, omdat morgenochtend al het zand weer het circuit op zal waaien, waardoor de meeste grip weer verdwijnt wat tijdens de vrije training en de kwalificatie is neergelegd. Zelfs tijdens de laatste rondes van Q3 gingen meerdere coureurs naast de baan - waaronder Max Verstappen zelf - omdat de auto onder ze vandaan schoof.

Nadat hij pole position behaalde met slechts één snelle ronde, laat Verstappen weten dat de Sprint vooral lastig zal gaan worden voor de banden. Maar aan de andere kant is hij wel heel tevreden over zijn RB19 tot nu toe, in tegenstelling tot Sergio Pérez.

"Het is best lastig met het nieuwe asfalt. Het moet nog steeds 'inrubberen'. De grip is er met hoge pieken en diepe dalen. Zodra je te hard pusht, schuift de achterkant weg. Morgen wordt het wat lastiger om de banden klaar te krijgen, zodat we goed met de banden kunnen werken. Maar het is een goed begin van het weekend en de auto werkt goed. Meer kan ik eigenlijk niet hopen", begint Verstappen.

Maar voor Verstappen is niet alleen de Sprint belangrijk. De Nederlander wil nog liever de race van zondag winnen: "Ik wil zondag winnen. We hebben de auto op pole gezet en natuurlijk wil je de race winnen, maar laten we ervoor zorgen dat we morgen een goede dag hebben. Ik denk dat de auto snel is."

Lees ook

Verstappen hekelt Sprint

Waar Verstappen natuurlijk de Sprint wil winnen, had hij het liefst gewoon de kwalificatie gehad op zaterdag. Eerder dit weekend liet de Nederlander weten dat hij het Sprint-format nog altijd niet kan waarderen.

"Het maakt het een stuk moeilijker en een beetje een gok om de juiste beslissing te nemen en dat is een beetje jammer. Op dit circuit zou het geweldig zijn om VT1, VT2, VT3 te hebben en de auto goed af te stellen en dan volledig comfortabel de kwalificatie in te gaan, zodat iedereen er het beste uit kan halen."

"Het wordt echt gokken. Na de eerste vrije training zijn we misschien tevreden, maar wat gaan we dan doen voor de kwalificatie? Het is een stuk kouder, waardoor de balans en de banden compleet veranderen. Er is veel wat je goed moet krijgen en sommige teams zullen dat beter voor elkaar hebben dan anderen. Laten we hopen dat wij tot de juiste teams behoren."

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen