Het was wederom geen gemakkelijke kwalificatiesessie voor Sergio Pérez in Qatar. De Mexicaan, die voor de achtste keer dit seizoen niet in Q3 wist te geraken, eindigde het tweede deel van de kwalificatie op de dertiende positie, omdat zijn laatste snelle ronde werd afgepakt voor track limits.
Overigens was het resultaat voor Pérez niet veel beter geweest als zijn snelle ronde wél geteld had. Deze ronde was namelijk slechts goed genoeg voor de tiende positie. Dit terwijl hij in Q1 al niet verder kwam dan de elfde plaats in zijn RB19, waarmee Max Verstappen pole position behaalde.
Na de kwalificatie laat Sergio Pérez tegenover Fox Sports Mexico weten dat hij tekort kwam door twee punten: onderstuur én overstuur. De balans in de Red Bull van Pérez was 'all over the place' en dat heeft ervoor gezorgd dat hij wederom een teleurstellende kwalificatie meemaakte.
"Ik heb veel onderstuur, wat voor problemen zorgt aan de voorkant. Maar dat is niet de enige kant waar ik problemen heb. Overal heb ik ook moeite met de achterkant van de auto, dus ik kan er niets aan doen. Ik kan niet meer 'front' op de auto zetten, omdat de achterkant zo slecht is. We hebben gewoon geen ideale balans kunnen vinden", begint Pérez in Qatar.
Het is niet de eerste keer dat Pérez een race van verder achteraan moet starten en eerder dit jaar heeft dit al gezorgd voor 'Driver of the Day'-waardige races van de Mexicaan. Checo verwacht dat dit zondag ook weer mogelijk is.
"De race gaat anders zijn, aangezien we veel degradatie aan de voorkant verwachten. We kunnen mogelijk iets met de voorvleugel doen om dit te repareren."
Lees ook
Nederlandse sportbond hoeft Max Verstappen niet meer te bellen: 'Belachelijk en oneerlijk'
Max Verstappen moet zich melden bij stewards na kwalificatie in Qatar
Ook FIA krijgt deels de schuld
Dat Pérez op vrijdag Q3 misliep had te maken met zijn mindere balans én door het feit dat zijn snelle ronde werd afgepakt door track limits. Volgens Pérez was het tijdens de kwalificatie helemaal niet nodig om dit te bestraffen, omdat de coureurs daar toch geen voordeel van hebben. Dat is van tevoren ook besproken met de FIA, maar daar is niks mee gedaan.
"Het is jammer. We hebben vandaag pech gehad met de millimeters. Op zo'n moeilijke baan verlies je tijd [als je langs de baan gaat]. We hebben het er tijdens de 'drivers briefing' over gehad dat het vandaag niet nodig was om op track limits te letten, omdat je dan juist tijd verliest."
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties