Max Verstappen heeft aangegeven dat race-engineer Gianpiero Lambiase binnenkort minder informatie zal ontvangen en dat hun samenwerking dus langzaamaan ten einde zal komen. De Brit maakt in 2028 de overstap naar McLaren Racing en Red Bull Racing wil uiteraard niet dat hij gevoelige informatie meeneemt naar de concurrrent.
Eerder dit seizoen werd duidelijk dat Lambiase de overstap naar McLaren gaat maken. Dit zal uiterlijk 2028 worden, waardoor hij in 2027 steeds minder informatie zal verkrijgen vanuit Red Bull. Bij het Britse raceteam wordt hij Chief Racing Officer, al vertellen bronnen in de paddock dat dit een rookgordijn is, omdat Lambiase de nieuwe teambaas moet worden. Andrea Stella zou op zijn beurt naar Ferrari gaan.
Omdat Lambiase binnenkort dus naar de achtergrond verdwijnt, zal Verstappen een nieuwe race-engineer nodig hebben. En de Nederlander weet ook al wie hij door wil schuiven. Dat liet hij onlangs weten over de belangrijke positie naast hem bij Red Bull Racing.
"Dat gaat wel stap voor stap. Ik heb wel ideeën over wie ik natuurlijk wil hebben en die loopt ook al binnen het team rond. Dat gaat dus gewoon geleidelijk, denk ik. Maar op dit moment nog niet, daar is het nog iets te vroeg voor", vertelt Verstappen.
Omdat Lambiase naar de concurrent vertrekt, gaat er een moment komen waarop de Brits-Italiaanse race-engineer een beetje buitengesloten gaat worden, zodat hij niet teveel gevoelige informatie meeneemt naar de concurrent. Volgens Verstappen is dat iets waar Lambiase ook al rekening mee heeft gehouden - omdat hij lang genoeg in deze business werkt om te weten hoe het eraan toegaat in de F1 als je een overstap maakt naar één van de grootste concurrenten.
"Dat is logisch dat daar op een gegeven moment verandering in komt, richting het einde van het jaar. Op een gegeven moment wordt er natuurlijk minder informatie met hem gedeeld, maar dat snapt hij zelf ook wel denk ik", aldus Verstappen.
Lees het artikel op de mobiele website