F1 Nieuws

Max Verstappen en Lewis Hamilton luiden noodklok over 'belachelijk' probleem in racewereld

Max Verstappen Lewis Hamilton
BSR Agency
F1 Nieuws

Max Verstappen en Lewis Hamilton luiden noodklok over 'belachelijk' probleem in racewereld

Max Verstappen Lewis Hamilton
BSR Agency

Het wordt te duur om aan een racecarrière te beginnen. Die zorgen hebben Lewis Hamilton en Max Verstappen geuit over de huidige ontwikkelingen in de motorsport. De twee grootheden hebben hun carrière te danken aan de karts, maar tegenwoordig is dit veel te duur geworden.

Het is een verhaal dat voor de meeste coureurs herkenbaar zal klinken: hun loopbaan in de autosport begon in de kart. Hoewel dit altijd al een dure sport is geweest, beginnen de ontwikkelingen van de laatste jaren extreme vormen aan te nemen, zo weet Hamilton te vertellen.

"Ik heb er eigenlijk nog geen tijd aan besteed om er goed naar te kijken, want het is iets dat naar mijn mening gewoon constant de verkeerde kant op gaat". zei Hamilton. "Er is geen enkele verantwoording van de kant van de mensen die deze organisaties of deze sporten leiden. Ik weet niet hoe, maar er moet een manier zijn om het toegankelijk te maken, want het is belachelijk."

"Ik ken iemand met een kind van acht jaar dat meer dan een miljoen dollar per jaar uitgeeft. Natuurlijk is het tegenwoordig duurder, maar toen ik begon, herinner ik me dat mijn vader in het eerste jaar 20.000 pond uitgaf, en dat was alsof we het huis opnieuw moesten hypothekeren en de creditcards tot het uiterste moesten oprekken. Ik denk gewoon dat het tegenwoordig hoogst onwaarschijnlijk, zo niet onmogelijk is, dat iemand met een normale achtergrond het zo ver schopt dat hij kan concurreren met degenen die een miljoen uitgeven. Dat zou niet mogen.”

"Naarmate je door de andere categorieën heen komt, wordt het steeds duurder. Het gaat er niet om wie het meeste talent heeft, maar het zijn de families met het meeste geld die de kansen creëren voor de bevoorrechte kinderen."

"En helaas is dat wat je de komende decennia op korte termijn zult zien, totdat daar verandering in komt. En dat is aan de FIA en de Formule 1. Zij moeten die veranderingen daadwerkelijk doorvoeren."

Verstappen steunt overstap naar simracen

Verstappen hekelt de ontwikkeling ook. De Nederlander weet ook voorbeelden te noemen waarbij er exorbitante bedragen uitgegeven worden in de sport waarin hij alles geleerd heeft.

De viervoudig wereldkampioen ziet wel een oplossing: simulatorracen. De Nederlander, die zijn eigen simracingteam heeft, heeft zelf bewezen dat veel minuten in de sim het verschil kunnen maken met zijn overtuigende prestaties op de Nürburgring.

"We hebben allemaal veel geleerd van het karten", zei Verstappen. "Het probleem is dat de prijzen gewoon de pan uit rijzen. Mensen betalen 10.000 tot 12.000 euro voor een ronde in de miniklasse. Dat is gewoon waanzinnig, zulke prijzen. Dat belemmert soms echt talent dat op dit moment niet de financiële steun heeft om zelfs maar de formule-racerij te bereiken."

"Daarom vind ik het belangrijk om ook buiten het karting om mogelijkheden te verkennen. Of ik zie in ieder geval al veel kinderen die nog steeds karten, maar die ook op de simulator racen en leren rijden in F4-auto’s of GT-auto’s. Gezien de nauwkeurigheid van simulators kun je qua voorbereiding al tien stappen voorlopen voordat je in een formuleauto stapt."

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties