Max Verstappen geeft duidelijkheid over Red Bull-problemen na kwalificatie Las Vegas: 'Als je dat al niet hebt...'

| door R. Willems

Max Verstappen moet de Grand Prix van Las Vegas vanaf de vijfde positie starten, nadat hij in de kwalificatie de Mercedes van George Russell, beide Ferrari's en de Alpine van Pierre Gasly voor zich moest laten. Echter start hij wel voor zijn titelrivaal, Lando Norris, waarmee hij een kans heeft om het kampioenschap in Las Vegas veilig te stellen.

Als Verstappen ervoor zorgt dat Norris niet meer dan drie punten meer scoort dan hijzelf, gaat hij na dit weekend door het leven als viervoudig Formule 1-wereldkampioen. Maar daarvoor moet hij nog wel hard gaan werken in de race op zaterdag [zondag 07:00 Nederlandse tijd, omdat de McLaren in de lange runs de snellere auto lijkt te zijn.

Echter was daar in de kwalificatie weinig van te merken, aangezien Verstappen voor Lando Norris en Oscar Piastri kwam te staan. Je zou verwachten dat de Nederlander daar blij mee is, aangezien dat zijn taak is dit weekend, maar toch bleef Verstappen wat beduusd achter, toen hij zag welke tijden zijn concurrenten voor hem hadden gereden.

Ook voor de camera van Viaplay was de teleurstelling nog altijd van het gezicht van Verstappen af te lezen, die duidelijk maakte dat zijn Red Bull RB20 nog altijd niet de gewenste snelheid had: "We hebben gewoon niet genoeg tempo. We hebben niet genoeg op het rechte stuk met die achtervleugel, en dan hebben we ook nog eens niet genoeg grip. Dat maakt het lastig vergeleken met Mercedes in de kwalificatie, ook met Ferrari en zelfs een Alpine...", begint Verstappen.

Toch weet de Limburger ook een positief punt aan te stippen: "Maar het belangrijkste voor mij is dat we voor de McLarens staan."

Lees ook

Problemen bij Red Bull

Hoe kan het dat de RB20 dit weekend zelfs tekort komt op de Alpine van Pierre Gasly? Max Verstappen weet het antwoord daarop en geeft duidelijke uitleg bij Viaplay. Volgens de Red Bull-coureur zijn er meerdere aspecten aan zijn auto niet ideaal voor dit circuit, wat ervoor zorgt dat hij niet mee kan strijden om de plekken vooraan het veld.

"We krijgen de banden niet op de juiste temperatuur, in het juiste venster en ik denk niet dat de auto ideaal is in bepaalde langzame bochten. Daarnaast missen we ook nog eens topsnelheid, gewoon een lastige combinatie. Als we niet eens een voordeel hebben in de bochten en dan een nadeel hebben op de rechte stukken, dan maakt dat het moeilijk."

"Kwalificatie gaat over alles eruit halen, er zat geen fout in die ronde, maar er zit gewoon niets meer in [qua snelheid van de auto over een ronde]."

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen