Max Verstappen heeft twijfels over Red Bull Powertrains-project

| door I. van den Berg

In 2026 maakt de Formule 1 de switch naar 100% duurzame motoren. Het is een switch die veel nieuwe fabrikanten heeft aangetrokken, maar ook voor de nodige verandering in de pikorde zal zorgen. Max Verstappen blikt in gesprek met het Zwitserse Blick vooruit op 2026.

Momenteel worden Formule 1-auto's aangedreven door middel van V6-hybridemotoren. In 2026 zal daar op het eerste gezicht niets aan veranderen. Er zal immers nog steeds gebruik worden gemaakt van V6-hybridemotoren, maar toch worden er de nodige veranderingen doorgevoerd.

Zo zal de brandstof in 2026 100% duurzaam zijn én verdwijnt de MGU-H. In plaats daarvan zal de MGU-K bijna drie keer zoveel elektrische energie gaan opslaan en 'deployen'. De auto's zullen hun 1000pk dus blijven behouden, maar de manier waarop die tot uiting komen, zal vanaf 2026 een stuk anders zijn.

Lees ook

Grote uitdaging(en)

Een grote uitdaging dus voor de teams, een uitdaging die voor Red Bull wellicht nog groter zal zijn dan voor de concurrentie. De Oostenrijkse formatie heeft namelijk besloten om haar eigen motorproject op te zetten en dus een compleet nieuwe 2026-motor te bouwen.

Om het project in goede banen te leiden is Red Bull een samenwerking aangegaan met Ford. De Amerikaanse fabrikant zal de elektrische component van de motor voor haar rekening nemen, terwijl Red Bull zich voornamelijk zal focussen op de verbrandingskant van de 2026-motor.

Moeilijke vraag

Wanneer Verstappen door Blick wordt gevraagd of de huidige dominantie van Red Bull zal eindigen in 2026, laat de Nederlander weten dat hij geen antwoord heeft op die vraag. Wel laat Verstappen weten dat er momenteel 100 mensen werkzaam zijn in de motorafdeling van Red Bull.

"Dat is een moeilijke vraag, met een vraagteken. In Milton Keynes zijn er 100 mensen werkzaam aan dit project, genaamd Red Bull Powertrains. We willen niet overvallen worden in 2026. We hopen allemaal dat het een raket wordt, maar we zullen zien", aldus de 26-jarige Red Bull-coureur.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen