Red Bull-coureur Max Verstappen heeft na afloop van de eerste twee vrije trainingen op het Las Vegas Strip Circuit geen goed gevoel over gehouden met het oog op de rest van het raceweekend. Volgens de 27-jarige Limburger voelde het namelijk aan alsof hij op ijs reed in de straten van Las Vegas.
Verstappen wist in de eerste vrije training een vijfde tijd te klokken en kwam in de tweede vrije training niet verder dan een schamele zeventiende plaats. Dat is echter vertekend beeld, aangezien de Nederlander geen run op het zachtste rubber deed in de tweede trainingssessie.
Toch had zo'n run op het rode rubber niet veel verschil gemaakt. Red Bull verliest namelijk enorm veel tijd op de rechte stukken ten opzichte van de concurrentie. Volgens Auto, Motor und Sport en Red Bull-topman Helmut Marko komt dat door een verkeerde achtervleugel die Red Bull heeft meegenomen naar het Grand Prix-weekend in Las Vegas.
Deze zou namelijk te steil zijn en dus te veel luchtweerstand (drag) hebben. Volgens Motorsport.com zou Red Bull, dat op de vrijdag altijd met een conservatievere motorstand rijdt om de motor ietwat te sparen, door de verkeerde achtervleugel tot wel zeven kilometer per uur tekort komen op de top van het veld.
Op een circuit al dat van Las Vegas, met een van de langste rechte stukken op de Formule 1-kalender, kan dat een doodvonnis zijn voor Verstappens kampioenschapsaspiraties.
Na afloop van de tweede vrije training was de Nederlander dan ook niet te spreken over zijn trainingssessies in Sin City. Echter, de 27-jarige Limburger ziet wel potentie in de langere run, want daar zou de RB20 tot op heden beter uit de verf zijn gekomen dan in de korte run.
"Het was extreem glad op de baan. Het was moeilijk voor ons om de banden op te warmen, vooral over een vliegende ronde. In de langere runs waren we iets competitiever, maar ook daar hebben we nog wel wat verbetering nodig", begon Verstappen.
"Door de specifieke omstandigheden hier in Las Vegas lopen we ver achter als het gaat om de snelheid over een vliegende ronde. Maar dien omstandigheden gelden voor iedereen. We moeten bepalen wat we verkeerd doen. Het is nu namelijk vergelijkbaar met het rijden op ijs", aldus de Nederlander.
Lees het artikel op de mobiele website