Lando Norris kreeg tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten een tijdstraf van vijf seconden uitgedeeld, nadat hij Max Verstappen buiten de witte lijnen ingehaald had. Dit was volgens de stewards genoeg reden om de Brit te straffen en hem terug te zetten naar de vierde positie, terwijl zijn titelrivaal de derde plaats overnam. Het was Verstappen echter bijna niet gelukt om van zijn straf te profiteren.
Op de finishlijn had Verstappen namelijk een achterstand van 4.2 seconde op Lando Norris, terwijl dat aan het begin van de laatste ronde nog maar 2.8 seconde was. Het had niet veel gescheeld over Norris was zijn grootste concurrent om het kampioenschap meer dan vijf seconden voorgebleven, wat zou betekenen dat hij drie punten in zou zijn gelopen op Verstappen. Maar hoe kan het dat Max in die laatste ronde zoveel tijd verloor op Norris, terwijl hij van zijn race-engineer te horen had gekregen dat hij drie kwalificatierondjes naar de finishvlag moest rijden?
Volgens Verstappen had dat vooral te maken met verkeer, dat hij in de tweede sector van die laatste ronde tegenkwam. Met minder dan drie seconden achterstand op Norris kwam hij wat achterblijvers tegen op het asfalt, die hem nogal in de weg zaten, waardoor zijn achterstand opliep. Uiteindelijk wist Verstappen het verkeer voorbij te gaan, anders had hij alsnog geen punten gepakt op Norris - wat nu wel het geval is.
Hierdoor heeft de drievoudig wereldkampioen een flinke buffer naar de nummer twee in het kampioenschap, die zijn kansen op een titel ziet slinken. Als Norris in 2024 bovenaan de ranglijst wil eindigen, zal hij vanaf nu ieder raceweekend minimaal 11.6 punten meer moeten pakken dan Max Verstappen. Dat betekent dat als Norris iedere race wint, Max Verstappen iedere race derde mag worden en alsnog het kampioenschap opeist.
Voor Norris is het dus een zware taak om Verstappen nog te verslaan, mede door het feit dat Ferrari een flinke opmars aan het maken is en zich duidelijk vooraan heeft gemeld. Helmut Marko is zelfs bang dat Ferrari de komende races niet tegen te houden is, als het gaat om het constructeurskampioenschap. De laatste vijf races van het seizoen zullen in elk geval erg spannend worden...
Lees het artikel op de mobiele website