'Max Verstappen krijgt klap te verwerken over Red Bull-update in Imola'

| door R. Willems

De update van Red Bull Racing op Imola gaat niet zo groot en ingrijpend zijn als gedacht. Er wordt vanuit het Oostenrijkse team al weken toegeleefd naar de Grand Prix van Emilia-Romagna, waar Max Verstappen weer met de McLarens zou moeten kunnen vechten - volgens Helmut Marko. Maar die hoop is snel vervlogen.

Volgens De Telegraaf gaat de update aan de RB21 van Max Verstappen aankomend weekend niet zoveel rondetijd geven als zijn fans op dit moment verwachten. De verwachting is dat Verstappen in de eerste race in Europa mee kan doen met de McLaren MCL39 van Lando Norris en Oscar Piastri, maar het lijkt er steeds meer op dat de update slechts een klein beetje performance zal geven - als het dat überhaupt al doet...

Bronnen binnen het Oostenrijkse team melden namelijk aan de Nederlandse krant dat de update helemaal niet zo groot gaat zijn. In Jeddah heeft Red Bull al wat vernieuwingen geïntroduceerd, waarna Max in Miami een compleet nieuwe vloer kreeg. Vanaf aankomend weekend mag ook Yuki Tsunoda die nieuwe vloer gebruiken, waarbij Verstappen weer wat extra onderdelen krijgt.

Echter zullen die onderdelen niet hét verschil gaan maken in het kampioenschap, weet men inmiddels bij Red Bull. En er is nu zelfs wat twijfel over de updates, aangezien het team uit Milton Keynes al maanden in onbalans is en vaker een fout heeft gemaakt bij het beter maken van de auto.

Lees ook

'Pessimisme op zijn plaats'

Erik van Haren, journalist van De Telegraaf, meldt dat men binnen Red Bull niet verwacht dat er 'tienden van een seconde' gewonnen gaat worden met de update in Imola. En er is zelfs wat huiver om deze nieuwe onderdelen te introduceren. Dit omdat de renstal in 2024 ook meerdere keren de mist in is gegaan.

"Gezien de terugval van Red Bull in de afgelopen twaalf maanden en de wisselvalligheid van het team is enig realisme c.q. pessimisme op zijn plaats", schrijft Van Haren over de update aan de RB21 van Max Verstappen.

Ook meent de journalist dat het circuit in Italië wellicht niet geheel gunstig is voor Max en zijn auto: "Nog los van het feit dat het smalle Autodromo Enzo e Dino Ferrari normaal gezien niet op het lijf van de RB21 geschreven is, omdat een coureur veel kerbstones moet nemen en dat al jaren een zorgenkindje is voor het team."

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen