Max Verstappen legt plan Oostenrijkse GP in detail uit: 'Dat hadden we berekend'

| door R. Willems

Max Verstappen wist de race op de Red Bull Ring voor de vijfde keer in zijn carrière te winnen. Viermaal won hij de Grand Prix van Oostenrijk, terwijl hij ook eenmaal de GP van Stiermarken op zijn naam schreef [2021].

Verstappen is altijd sterk geweest op het thuiscircuit van Red Bull Racing en ook dit jaar was dat niet anders. De Nederlander pakte pole voor de grote race, pole voor de Sprint, hij won de Sprint én won daarna ook nog eens de Grand Prix.

Naderhand legt Verstappen uit wat het plan van Red Bull was tijdens de race, aangezien er meerdere strategieën waren. Bijna het hele veld besloot te stoppen onder de Virtual Safety Car, waardoor ze een 'gratis' pitstop hadden, maar bij Red Bull was het plan anders.

"We bleven ons plan volgen. Ik bedoel, van te voren hadden we dat berekend, voor als er een Virtual Safety Car of een normale Safety Car zou komen. Voor ons was het logisch om door te rijden, omdat onze banden nog goed waren", begint Verstappen.

"In de ronden voor de VSC naar buiten kwam zag ik dat ik al een groot gat trok, iedere ronde weer. Dus ik was er ook niet bezorgd om."

Lees ook

Verstappen vond harde band niks

De tweevoudig wereldkampioen startte de race op de mediums en om aan het bandenreglement te voldoen moest hij minstens één keer wisselen naar de harde of de zachte band. Omdat de zachte band het niet vol zou houden, werd het de band met de witte wang, maar deze vond Verstappen niet fijn.

"Ik had net mijn stint op de mediums gereden en toen ik naar buiten reed op de harde banden voelde ik al direct dat het niet de betere band was. Maar je moet er op gereden hebben. De zachte band had het niet volgehouden, dus ja..."

Ondanks dat Verstappen de harde band niet zo tof vond, kon hij Ferrari-coureurs Carlos Sainz en Charles Leclerc redelijk simpel inhalen. Maar dat was ook niet zo lastig, laat hij weten.

"Ik kwam natuurlijk dichterbij [Carlos en] Charles omdat ik veel versere banden had, naast een algemeen snelheidsvoordeel. Dus ik kon ze stap voor stap inhalen", zo sluit de leider in het kampioenschap af.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen