Red Bull-coureur Max Verstappen heeft voor de camera bij Viaplay laten weten dat er niets waar is van de claims over de achtervleugel van zijn RB20 die eerder dit weekend de kop opstaken. Volgens Verstappen heeft Red Bull namelijk geen kleinere achtervleugel vanwege het budgetplafond.
Tijdens de vrije trainingen in de straten van Las Vegas werd duidelijk dat Verstappens RB20 flink wat snelheid verloor op de concurrentie op de rechte stukken. Deels kwam dat door een lagere motorstand, maar ook speelde de achtervleugel van Red Bulls RB20 een rol. Die was volgens Red Bull-topman Helmut Marko namelijk niet ideaal, aangezien er te veel drag (luchtweerstand) was op de rechte stukken.
Volgens het doorgaans goed geïnformeerde Auto, Motor und Sport (AMuS) had Red Bull dan ook de 'verkeerde' achtervleugel meegenomen naar Las Vegas en dus een inschattingsfout gemaakt wat betreft de achtervleugel voor op de RB20.
Tijdens een interview met Viaplay kreeg Verstappen deze theorie voorgelegd. Volgens de Nederlander heeft Red Bull geen fout gemaakt wat betreft de achtervleugel, aangezien dit de kleinste vleugel is die zijn werkgever heeft. Ook zegt Verstappen dat de issues met de balans, die tijdens de kwalificatie leken te zijn verdwenen, door meer dingen kwam dan alleen de achtervleugel.
"Dat is niet een klein beetje balans hier en daar. Het is gewoon niet de juiste grip van de banden. Dan kan je natuurlijk ook niet pushen en dan zit alles tegen. En dan natuurlijk ook onze achtervleugel is natuurlijk... we hebben gewoon iets te veel drag zeg maar", begon Verstappen.
"We hebben geen kleinere vleugel, dat hebben we niet. Dus dat maakt het over een ronde natuurlijk al helemaal lastig, want wij moeten natuurlijk die DRS-flap heel erg afzagen en dan heb je natuurlijk ook minder DRS-effect", voegde de Red Bull-coureur toe.
"We hebben niks kleiners. Als het aan mij lag, dan hadden we hem (een kleinere achtervleugel, red.) natuurlijk al gehad, maar dat is allemaal lastig met de cost cap. Het team heeft daar zo hun redenen voor. Vorig jaar waren we natuurlijk al bezig met dingen afzagen en zag het er al een beetje apart uit", ging de Limburger verder.
"Het probleem is natuurlijk dat er nog maar een seizoen met de huidige reglementen is en als je dan een hele nieuwe achtervleugel moet ontwerpen dan kost dat natuurlijk ook weer geld, dus het is een beetje een lastig thema", zei Verstappen.
De verhalen over Red Bull dat men een 'verkeerde achtervleugel' afreisde naar Las Vegas bestempeld Verstappen dan ook als onzin. "Als je dat gelooft, dan dan ben je echt een pannenkoek."
Lees het artikel op de mobiele website