Max Verstappen riskeerde uitvalbeurt in Qatar: 'Reed op het karkas van de band'

| door R. Willems

Het had niet veel gescheeld of Max Verstappen had de Grand Prix van Qatar helemaal niet gewonnen. In de race kregen Lewis Hamilton en Carlos Sainz te maken met een lekke band, welke werd veroorzaakt door de kapotgereden spiegel van Alex Albon, die eerder in de race los was gekomen van zijn Williams. Echter had het misschien ook met wat anders te maken.

Naast het feit dat de miljoenen deeltjes carbon op het asfalt onwijs scherp zijn en zomaar kunnen zorgen voor een lekke band, waren de banden van Pirelli ook aan het einde van hun levensduur. De fabrikant heeft de eigen experts onderzoek laten doen en zij kwamen, voorafgaand aan de race, tot de conclusie dat de mediumbanden tot en met ronde 24 mee zouden moeten kunnen. Daarna zouden ze in gevaarlijk terrein belandden en zou de kans op een klapband flink toenemen.

Maar de meeste coureurs gingen in ronde 24 nog niet naar binnen. In tegendeel. Rond die periode liet Max Verstappen over de radio weten dat zijn banden weer een beetje naar hem toe begonnen te komen en dat ze nog wel even mee zouden kunnen. Uiteindelijk heeft Verstappen zijn banden 34 rondjes lang gebruikt, alvorens de safety car naar buiten kwam, wegens de lekke banden van Hamilton en Sainz. Toen Red Bull de banden eenmaal terugkreeg, zag men dat ook Verstappen niet ver van een klapband was verwijderd.

Lees ook

Verstappen reed op het karkas van de band

Volgens Christian Horner waren de banden van Max Verstappen namelijk volledig versleten. Dat liet de CEO van Red Bull Racing weten bij het Duitse Auto, Motor und Sport. De Brit liet weten dat Max op een geweldige manier zijn banden in leven wist te houden, maar dat ze op een gegeven moment wel aan het gokken waren, omdat zijn banden inmiddels al veel langer waren gebruikt dan Pirelli van tevoren had aangegeven het maximale aantal rondjes was.

"Max verloor veel tijd in de snelle bochten op Lando [Norris]. In bocht twaalf, dertien en veertien ging hij erg goed om met zijn banden, wat ervoor zorgde dat hij ze langer kon gebruiken. Maar op een gegeven moment werd het een soort Russische roulette, want de band werd sneller en sneller, terwijl hij [Max] bijna op het karkas van de band reed", begint Horner.

De reden dat ze hem alsnog buiten lieten, was uit de angst van een safety car: "Je wil niet stoppen, want als er dan een safety car komt, heeft de rest direct een voordeel van tien seconden. Iedereen bleef daarom ook doorrijden." Uiteindelijk volgde de safety car, waarna Verstappen op de harde banden naar de overwinning reed.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen