Max Verstappen wil in gesprek met Red Bull: 'Ik moet met ze gaan praten'

| door R. Willems

Voor Max Verstappen is het duidelijk: hij moet in gesprek met de engineers van Red Bull Racing om te achterhalen waar de ontwikkeling van de RB20 mis is gegaan. Ergens gedurende het 2024 Formule 1-seizoen is het verkeerde pad bewandeld in het sneller maken van de auto van Max Verstappen, wat ertoe heeft geleid dat ze ver terug zijn gevallen in het veld.

Waar Max Verstappen en Red Bull aan het begin van het seizoen dominant waren, is die dominantie ondertussen compleet verdwenen. Lando Norris maakt op dit moment gebruik van de snelste auto van het veld en is het gat naar Max Verstappen snel aan het dichten. Na de Grand Prix van Nederland, waar Norris met overtuiging wist te winnen, bedraagt zijn achterstand nog 'maar' zeventig punten. Dat lijkt veel, maar Verstappen weet dat die achterstand zo weggewerkt is, als de huidige situatie niet gaat veranderen in de komende weken.

En als Max, in gesprek met NU.nl terugkijkt op de ontwikkeling van de RB20, moet hij erkennen dat er één moment is geweest waarna het allemaal minder ging: na het vertrek van Adrian Newey. Maar volgens de Nederlander is dat niet iets wat uit zou moeten kijken, omdat Newey niet alleen verantwoordelijk was voor de RB20. Toch weet ook Verstappen dat het wel opvallend te noemen is.

"Normaal gesproken zou het niet moeten uitmaken dat Adrian [Newey] is gestopt. Maar sinds dat is bekendgemaakt, is het wel lastiger. Maar het zou niet zo moeten zijn dat iemands vertrek direct merkbaar is. De auto is niet opeens heel anders", begint Verstappen.

De auto mag dan niet opeens 'heel anders' zijn, maar anders rijden doet het zeker wel. Helmut Marko denkt dat dat komt door een fout in de windtunnel, waardoor er geen correlatie met het circuit is. Maar volgens Max is dat wel erg overdreven: "Sommige dingen kwam niet zo overeen als we graag hadden gezien, maar we moeten vooral de balans van de auto verbeteren. Dat is erin geslopen en daar moeten we vanaf. Dat zit vooral in de auto zelf, en dat kunnen we met de afstelling niet verbeteren. We zien wel waar we dingen kunnen aanpakken."

Lees ook

In gesprek met Red Bull

Voor de drievoudig wereldkampioen is het nu belangrijk dat er een oplossing gevonden wordt voor dit probleem. Hij wil daarvoor in gesprek gaan met de ingenieurs van het Oostenrijkse team. Zij hebben namelijk uiteindelijk alle 'tools' in handen om de auto weer te verbeteren.

"Het is lastig om te begrijpen waar het is misgegaan. Ik moet vooral met de engineers praten. Uiteindelijk hebben zij de controle over de auto en welke onderdelen daarop komen."

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen