F1 Nieuws

Helmut Marko haalt 'Verstappen-claim' van Martin Brundle onderuit: 'Dat klopt niet!'

Helmut Marko haalt 'Verstappen-claim' van Martin Brundle onderuit: 'Dat klopt niet!'
DPPI/BSR Agency
F1 Nieuws

Helmut Marko haalt 'Verstappen-claim' van Martin Brundle onderuit: 'Dat klopt niet!'

Helmut Marko haalt 'Verstappen-claim' van Martin Brundle onderuit: 'Dat klopt niet!'
DPPI/BSR Agency

Martin Brundle liet na de Grand Prix van Nederland weten dat Max Verstappen wellicht een 'vuil spelletje' had gespeeld richting Red Bull Racing. De Limburger zou in de race niet voluit zijn gegaan, zodat zijn achterstand op Lando Norris groter was dan eigenlijk had kunnen zijn, in de hoop dat de medewerkers van het team wakker zouden worden en meer haast zouden zetten achter de komende updates.

Al enkele maanden is de Red Bull van Verstappen niet meer de beste auto van het veld. Die titel is overgenomen door de McLaren MCL38 van Lando Norris, die in Miami een grote update ontving. Ook op Circuit Zandvoort kwam McLaren weer met een update, welke direct bleek te werken. Dat kan niet gezegd worden over de updates van Red Bull, aangezien ze ergens gaandeweg 2024 de mist in zijn gegaan. Als Jos Verstappen zijn oordeel mocht vellen over de problemen binnen het Oostenrijkse team, denkt hij dat dat komt doordat de 'juiste mensen vertrekken'.

Maar Martin Brundle dacht dat het nogal vergroot werd door Max Verstappen, die opzettelijk langzamer reed dan nodig was. In zijn column voor Speedweek reageert Red Bull-adviseur Helmut Marko nu op die claim. Volgens de Oostenrijker heeft Brundle zeker geen gelijk, maar moet hij wel erkennen: Verstappen reed langzamer dan hij normaal zou doen. Dit kwam echter niet omdat hij zijn ingenieurs wakker wilde schudden, maar omdat hij geen risico wilde nemen.

"Het weer en diverse ongelukken verkortten de trainingstijd, maar dat was voor ons niet de reden waarom de race niet verliep zoals gepland. Mogelijk hebben we de fout gemaakt dat Max met te veel downforce reed. Sergio [Pérez] startte met minder vleugel en was sneller in de tweede stint. Uiteraard nam hij de tweede plaats mee naar huis, zijn optreden was naar tevredenheid, meer was er niet mogelijk", begint Marko over de race van afgelopen weekend.

"De veronderstelling van Martin Brundle, dat Max met opzet langzaam reed, klopt niet! Dat kun je niet zeggen. Maar toen hij zag dat Lando te ver weg was, riskeerde hij niets meer. Het verschil met Pérez was simpelweg dat hij een andere opstelling gebruikte. We dachten dat hij met meer downforce minder zou glijden. Maar dat maakte hem op topsnelheid nog kwetsbaarder en de bandenslijtage was nog steeds hoog."

Oplossingen vinden

Dit weekend staat de Grand Prix van Italië op de planning en de verwachting is dat Red Bull het hier ook zwaar zal gaan krijgen, aangezien dat de tendens is van de afgelopen maanden. Het is nu aan het team om daar verandering in te brengen en volgens Marko moet dat te doen zijn. De auto was namelijk eerder in het seizoen dominant en als ze de oorzaak van de terugval kunnen vinden, kan die dominantie wellicht terugkeren.

"We moeten nu de balans terug in de auto brengen. Er wordt hard gewerkt, maar het is lastig te zeggen wanneer en hoeveel nieuwe spullen er precies aan de auto worden toegevoegd. We moeten gewoon de weg terug vinden, want tot de race in Shanghai of Suzuka hadden we een auto die superieur was en een optimale balans had. Als dat weer lukt, zal het vertrouwen van de rijders terug zijn, zal de auto minder slippen en zal de bandenslijtage gematigder zijn."

Net binnen

LAAD MEER ARTIKELEN

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties