McLaren lijkt grote winnaar van regelwijziging en voorkomt daarmee totale vernedering

| door R. Willems

Het 2026 Formule 1-seizoen staat om de hoek en belooft één van de meest interessante seizoenen in de geschiedenis van de sport te worden. Volgend jaar wordt namelijk het reglement omtrent het chassis op zijn kop gegooid, terwijl we ook een nieuwe krachtbron krijgen - waardoor meerdere fabrikanten hun weg naar de Formule 1 hebben gevonden.

Vanaf 2026 zal Audi toegevoegd worden aan de grid als nieuwe motorfabrikant, terwijl het Amerikaanse General Motors vanaf 2029 motoren gaat leveren aan Cadillac - dat eveneens in 2026 voor het eerst op de grid zal staan. Met elf teams gaan 22 coureurs volgend jaar op zoek naar de felbegeerde titel, die Max Verstappen de afgelopen vier seizoenen telkens op heeft weten te eisen.

De Nederlander is dit jaar echter kansloos voor de titel, omdat McLaren een grote voorsprong heeft ten opzichte van de rest van het veld. Lando Norris en Oscar Piastri strijden ieder weekend met elkaar om de zege en daardoor zijn zij de enige overgebleven kandidaten voor de titel. Dit zorgt natuurlijk ook voor wat spanning binnen McLaren, dat nu al interne afspraken heeft gemaakt over het vieren van het kampioenschap...

Lees ook

McLaren de grote winnaar?

En waar McLaren dit seizoen de grote favoriet lijkt voor de titel, denkt voormalig Red Bull-hoofdontwerper Dan Fallows dat men in Woking ook in hen handjes zal knijpen dat volgend jaar de reglementen veranderen. Met de huidige regelset is het ontwikkelen van een auto erg lastig, als deze een bepaald plafond heeft bereikt. Dat lijkt bij McLaren het geval te zijn, omdat zij verreweg het beste team zijn, en dat zou de concurrenten een grote kans geven voor 2026 - als de regels hetzelfde zouden blijven als nu het geval is.

De andere teams zouden namelijk kunnen leren van hun fouten en een inhaalslag kunnen maken, wat ervoor zou kunnen zorgen dat McLaren aan het einde 2026 niet eens uit Q1 zou kunnen komen, met de huidige ground effect-auto's. Gelukkig voor het team van Zak Brown is dat niet het geval en voert de FIA een grote regelwijziging door, wat ervoor zorgt dat iedereen weer op 0 begint.

Het is dus een grote gok wie volgend jaar als winnaar uit de bus komt, aangezien McLaren, Ferrari, Mercedes en Red Bull Racing allemaal mensen in dienst hebben die een auto kunnen ontwikkelen die goed genoeg is voor het kampioenschap. Daarnaast zullen nieuwkomers Audi en Cadillac een goede indruk willen achterlaten bij de concurrenten, terwijl teams als Williams en Haas vanaf het begin van het seizoen de focus volledig hebben gericht op 2026.

Wil jij ook een gok wagen, zoals de Formule 1-teams dat volgend jaar gaan doen, neem dan eens een kijkje op Tonybet. Bij Tonybet kan jij wedden op sportwedstrijden, wat in de F1 in 2026 nóg spannender is, omdat niemand weet wie sterk voor de dag gaat komen.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen