Mercedes bedankt Sergio Pérez voor onthullen ontwerpgeheimen Red Bull

| door I. van den Berg

Tijdens de kwalificatie in Monaco kwam Sergio Pérez in aanraking met de vangrail waardoor de bolide de lucht in moest worden getakeld. Bij het omhooghalen van de RB19 konden fotografen vervolgens foto's maken van het belangrijkste wapenfeit van de auto: de vloer. Volgens Mercedes-topman James Allison gaat zijn team dan ook aan de slag met de foto's van de RB19-vloer.

Door Pérez' crash in het eerste gedeelte van de kwalificatie liepen er veel zaken in de soep voor Red Bull en de Mexicaan zelf. Zo moest Red Bull veel onderdelen vervangen aan de bolide van Pérez, liep het team punten mis in het wereldkampioenschap en zag de Mexicaan zijn titelaspiraties wegebben. Naast dit alles zijn er ook nog eens foto's gemaakt van de vloer van de RB19. Een raceweekend om snel te vergeten dus voor Red Bull en Pérez.

Geen zorgen

Red Bull-adviseur Helmut Marko maakt zich echter niet zo veel zorgen om de gemaakte foto's van de RB19. Volgens de Oostenrijker komt er namelijk veel meer kijken bij het ontwerpen van een bolide dan enkel het namaken van een vloer. "De vloer is een belangrijk onderdeel van onze auto, maar als je de andere onderdelen niet kent, dan is het moeilijk om het concept aan de praat te krijgen", zegt Marko in gesprek met Motorsport.com.

Lees ook

Details uit halen

Volgens Allison heeft zijn team een hoop beeldmateriaal van de RB19 kunnen vastleggen. "We kregen een mooie reeks aan foto's binnen van de RB19. Zoiets is altijd fijn voor onze werknemers die zich bezighouden met de aerodynamica van de auto. Zij gaan nu namelijk op zoek naar details die ze uit de foto's kunnen halen om te implementeren bij onze eigen auto."

Ook Mercedes' bolide werd door de lucht van de baan afgehaald. Volgens Marko is dat echter geen groot probleem voor Mercedes. "De auto van Mercedes hing nog langer in de lucht dan de auto van ons, maar niemand was geïnteresseerd in de vloer van die auto", aldus de Oostenrijkse Red Bull-adviseur.

Lees ook

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen