Mercedes gaat de W14 op deze manier aanpassen

| door R. Willems

Dat Lewis Hamilton, George Russell en Toto Wolff niet tevreden zijn over de Mercedes W14 moge duidelijk zijn. Het team dat tussen 2014 en 2021 vijftien kampioenschappen won moet het dit seizoen doen met slechts één podiumplaats na drie races.

Tijdens de Grand Prix van Australië wist Lewis Hamilton op de tweede plaats te eindigen, maar voor de overwinning was het team kansloos. Max Verstappen liep voor de safety car uit tot een voorsprong van tien seconden, met een (hoogstwaarschijnlijk) teruggeschroefde motor.

Het is dan ook geen wonder dat Mercedes veranderingen gaat doorvoeren de komende periode. Het zeropod-concept van de W13 en W14 is een bewezen mislukking, waardoor het Duitse team nu gaat kijken naar hoe de concurrenten hun auto's ontworpen hebben.

Volgens Toto Wolff heeft Mercedes daarbij veel aandacht voor het concept van Red Bull Racing en Aston Martin: "De twee snelste auto's (Red Bull en Aston Martin, red.) genereren op vergelijkbare wijze downforce en zien er heel anders uit dan de W14", begint Wolff bij Formu1a.uno.

Lees ook

"Ons doel is om de juiste beslissing te nemen voor de lange termijn. Voorlopig rijden we met het beste mogelijke pakket dat hier uit te halen is. Of we nu smalle buiken (sidepods, red.) hebben of niet, is voor ons niet relevant. We hebben gewoon meer downforce nodig", gaat de Oostenrijker verder.

Meerdere plannen voor de komende vijf races

Andrew Shovlin, trackside engineering director van Mercedes, geeft aan dat het team uit Brackley meerdere updates heeft die het de komende tijd zal doorvoeren. De komende vijf races zal de Mercedes W14 er langzaamaan anders uit komen te zien.

"Op dit moment hebben we meerdere plannen lopen om de prestaties van de W14 te verbeteren, voor de komende vijf races", aldus Shovlin.

Wolff spoort medewerkers aan

Hoewel Mercedes dus al meerdere plannen heeft liggen voor de W14, is het volgens Wolff alsnog zaak om nu hard door te werken. Doordat men in de fabriek zo lang heeft doorgewerkt aan een 'dood' concept, moet die verloren tijd nu ingehaald worden.

"We missen zo'n zes tot twaalf maanden aan ontwikkeling. Zo lang heeft het geduurd voor we volledig begrepen wat er met ons concept aan de hand was. Dat betekent dat we nu onze ontwikkelingssnelheid moeten verdubbelen", zo laat de Mercedes-baas weten.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen