De Red Bull Racing RB19 van Max Verstappen zorgt voor hoofdpijn bij de concurrenten in het Formule 1-veld. Hoe heeft Adrian Newey een auto ontwikkeld die zó sterk is in de bochten én op de rechte stukken?
Volgens het Duitse Auto, Motor und Sport heeft het allemaal te maken met de 'ground clearance' van de RB19. De auto van Verstappen en Pérez kan veel lager aan de grond liggen dan iedere andere auto in de Formule 1. Dit zorgt ervoor dat de ondervloer onwijs veel downforce genereert, zonder de luchtweerstand.
AMuS schrijft dat de concurrenten precies weten wat Red Bull doet, maar dat ze niet snappen hoe het gedaan wordt. Op de rechte stukken zakt de RB19 helemaal tot aan de grond, wat ervoor zorgt dat de auto als een raket gaat, wat we ook weer zagen in Australië. Maar volgens teams moet dit eigenlijk helemaal niet kunnen.
Lees ook
Max Verstappen waarschuwt Lewis Hamilton na gewaagde inhaalactie
Martin Brundle over mogelijk vertrek Verstappen: 'Genoeg anderen die graag in de Red Bull rijden'
Regelwijziging
In België werd vorig jaar een nieuwe regel geïntroduceerd wat ervoor moest zorgen dat de plank onder de auto minder mocht slijten dan voorheen. Ferrari en Red Bull werden door Mercedes verdacht van het rijden van een flexibele vloer, waarmee de plank bespaard zou blijven en ze de auto toch laag aan de grond konden rijden.
Met de regelwijziging werd Ferrari hard geraakt, maar Red Bull leek niks in te hoeven leveren. De concurrenten snappen niet hoe de RB19 zo laag aan de grond ligt en niet meer afschaaft van de plank dan de maximale aantal toegestane millimeters.
Nét niet over het randje
AMuS denkt dat de RB19 tegen het randje aanzit van slijtage aan de plank, maar er net niet overheen gaat. De FIA wil niet antwoorden op deze vraag. De concurrentie kan dit overigens niet zelf proberen, omdat ze te veel onstabiel gedrag krijgen van de auto in de bochten. Hierdoor heeft Red Bull Racing tenminste één stap voorsprong op de concurrentie voor de komende seizoenen!
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties