Het 2023 Formule 1-seizoen loopt nog niet bepaald op rolletjes voor Mercedes. Het Formule 1-team dat tussen 2014 en 2020 alle veertien beschikbare titels binnen hengelde, heeft nu al anderhalf jaar grote problemen.
Met de introductie van de W13 leken Lewis Hamilton en George Russell een beest van een auto te krijgen. De Mercedes-bolide was de enige in het hele veld met smalle sidepods en een dergelijk design móést haast wel snel zijn. Maar niets bleek minder waar.
De W13 was een stuiterende auto welke ook nog eens snelheid tekort kwam. Toto Wolff en zijn team probeerde dit te herstellen in de afgelopen winterperiode en met de W14 terug te keren aan de top, maar dat is nog toe niet gelukt.
Het team uit Brackley verloor in Bahrein en Saoedi-Arabië meer een seconde per ronde ten opzichte van Red Bull Racing en volgens Formu1a.uno zal daar dit seizoen niet heel veel verandering in komen. De Italiaanse site schrijft namelijk dat er gestuntel heeft plaatsgevonden in de Mercedes-fabriek.
Het team van Lewis Hamilton en George Russell heeft afgelopen winter getracht de problemen van de W13 beter te begrijpen en op te lossen. Daarvoor heeft men een groot onderzoek uitgevoerd in de fabriek, aan de hand van scans van in de windtunnel gebruikte schaalmodellen als de echte auto's.
Daaruit bleek dat de schaalmodellen in de windtunnel onnauwkeurig waren en afweken van de bolides waar Hamilton en Russell in moesten rijden op de circuits. Dit zorgde ervoor dat de cijfers uit de windtunnel en op de baan totaal niet overeen kwamen.
Hierdoor moest Mercedes een groot deel van de winterstop gebruiken om dit probleem op te lossen, waardoor de ontwikkeling van de W14 vertraging opliep, wat eerder ook al werd gemeld door Formu1a.uno. De Italiaanse site meldt dat er een groot deel van de mensen werkzaam op deze afdeling inmiddels ontslagen zijn door Mercedes!
Lees het artikel op de mobiele website