Fernando Alonso eindigde op de derde plek tijdens de Grand Prix van Saoedi-Arabië, ondanks het feit dat hij een vijf seconden straf had ontvangen. De Spanjaard stond bij de start te ver uit zijn startvak, waardoor de FIA geen andere keus had dan hem een straf op te leggen.
Deze tijdstraf besloot Aston Martin in te lossen tijdens de safety car-periode, veroorzaakt door teamgenoot Lance Stroll. Maar tijdens die stop bleek het Britse team een fout gemaakt te hebben. Alleen duurde het wel érg lang voordat de FIA dit doorhad.
Dat het zo lang duurde kwam vanwege het feit dat de FIA in eerste instantie niet wist dat er iets fout gedaan was tijdens de stop. Normaliter moeten alle monteurs van de auto afblijven als er een tijdstraf uitgediend wordt en bij Alonso was dit niet het geval. Daar kwam Mercedes achter.
Het Duitse team bekeek de beelden van de stop van Alonso en zag dat de monteur met de achterste krik al tegen de AMR23 aanstond, terwijl de vijf seconden nog bezig waren. Mercedes ging met deze beelden naar de FIA, die uiteindelijk besloten dat Alonso een tijd seconden straf verdiende, waardoor George Russell naar het podium ging.
"We hadden videobeelden gezien van de penalty die Aston Martin moest uitvoeren en we zagen dat één van de monteurs al contact had met de auto. We wisten op dat moment nog niet of dat zou leiden tot een straf of niet", begint Elliott.
Om er zeker van te zijn dat ze optimaal zouden profiteren van een eventuele straf gaf Mercedes het teken aan George Russell en Lewis Hamilton om de laatste ronden voluit te pushen.
"We wisten niet wat voor penalty er zou volgen. Wij dachten aan tien seconden, maar het hadden er ook vijf kunnen zijn. Daarom vroegen we beide coureurs om te pushen."
In eerste instantie vond de FIA dat Mercedes gelijk had en Alonso inderdaad een straf verdiende, maar na een klacht van Aston Martin werd dat weer omgedraaid.
"Helaas voor ons besloten de stewards uiteindelijk dat er geen straf uitgedeeld hoefde te worden. Het had dus geen invloed op het resultaat voor ons", aldus de technisch directeur van Mercedes in hun Race Debrief.
Lees het artikel op de mobiele website