Aankomend jaar gaat de Formule 1 flink op de schop. Zo komen er kleinere, smallere en lichtere bolides, maar gaat ook de huidige motorformule op de schop. Verder komt het DRS-systeem te verdwijnen en maakt actieve aerodynamica zijn entree in de sport. Tenslotte staat er aankomend jaar voor het eerst sinds 2016 een elfde team op de grid, namelijk Cadillac - waar Valtteri Bottas en Sergio Pérez hun rentree maken in de koningsklasse van de autosport.
Voor de teams zijn de 2026-regels een enorme opgave, gezien het feit dat zowel het chassis als de motoren een flinke opknapbeurt krijgen. Het is ook direct de reden waarom er de laatste tijd zoveel geruchten zijn over raketmotoren en slimme trucjes van de teams. Dit vanwege de vrije interpretatie van de teams als het gaat om de regels - iets wat in 2022 ook gebeurde en waar er enkele renstallen faliekant de mist in gingen.
Het is daarom goed mogelijk dat er in 2026 een andere pikorde te zien is dan dit jaar het geval was. Eerder dit jaar dachten ingewijden nog dat Red Bull Racing af zou glijden, vanwege het feit dat de Oostenrijkse renstal voor het eerst met eigen motoren gaat racen. Maar de laatste tijd komen er juist berichten naar buiten dat Red Bull een trucje heeft gevonden met de krachtbron, waardoor het wellicht tóch vooraan mee kan strijden...
Tijdens de James Allen on F1-podcast zegt Adrian Newey, die als ontwerper goed was voor maar liefst 26 wereldkampioenschappen, dat hij verwacht dat de pikorde aankomend jaar nagenoeg gelijk blijft. Daarmee verwacht hij dus ook dat Red Bull het voor elkaar krijgt om Max Verstappen een goede auto te geven. Dit omdat Verstappen afgelopen seizoen ook vooraan meestreed.
"Het is moeilijk te beoordelen door deze grote reglementswijziging, iedereen heeft een beetje een reset. De kans is groot dat de topteams van dit jaar volgend jaar ook de topteams zullen zijn. Maar af en toe is er wat verstoring. Dat gebeurde de vorige keer dat er een grote reglementswijziging was in 2009, toen Ferrari en McLaren, de grote namen in 2008, het moeilijk hadden. Brawn en Red Bull kwamen naar voren. Dus het gebeurt wel, maar over het algemeen blijven dezelfde teams aan de top", vertelde Newey onlangs in de podcast.
Ook krijgt Newey de vraag hoe het ervoor staat met de voortgang van zijn eigen team Aston Martin - waar hij sinds de start van dit jaar actief is. "Je vraagt je af: hoe gaat het? De eerlijke waarheid is dat ik geen idee heb. Door deze reset weet je niet of je het goed, slecht of onverschillig doet ten opzichte van de concurrentie, je hebt geen idee van wat zij doen."
Lees het artikel op de mobiele website