Hypercar- en Formule E-coureur Nyck de Vries heeft in gesprek met Motorsport.com laten weten dat er al vroeg in zijn loopbaan interesse in hem was vanuit Red Bull en Ferrari. Uiteindelijk koos De Vries echter voor het junuiorenprogramma van McLaren.
De Vries had er al een flinke autosportcarrière opzitten toen hij in 2023 na een goede invalbeurt in Monza een jaar eerder werd aangesteld bij het toenmalige team van AlphaTauri (nu bekend als Visa Cash App Racing Bulls).
Voor De Vries, die in 2019 Formule 2-kampioen werd en zich twee jaar later kroonde tot Formule E-kampioen, was het een levenslange droom die uitkwam. Zijn droom viel echter al na tien Grands Prix in duigen, want De Vries werd te licht bevonden door de Red Bull-top en vervangen door routinier Daniel Ricciardo.
Onlangs liet Red Bull-topman Helmut Marko, die verantwoordelijk is voor de coureurs van Red Bull, in gesprek met Autosprint weten dat het aanstellen van De Vries "ongetwijfeld" de "grootste fout" uit zijn loopbaan is geweest.
"Mijn grootste fout? Dat was ongetwijfeld Nyck de Vries. Hij deed het heel goed bij zijn debuut voor Williams in Monza. Hij had ook een ongelooflijk CV. Hij was Formule 2-kampioen en Formule E-kampioen. Maar voor ons zei de stopwatch dat Nyck de Vries de verkeerde keuze was", aldus Marko.
Marko's uitspraak doet vermoeden dat hij De Vries te vroeg heeft laten instromen in de Formule 1 en mogelijk een inschattingsfout heeft gemaakt als het gaat om het aanstellen van De Vries bij Red Bull-familie.
In gesprek met Motorsport.com laat De Vries echter weten dat hij al eerder in zijn loopbaan als coureur aan het flirten was met Red Bull en Marko. In Monza zou De Vries namelijk met Marko hebben gesproken over een mogelijke plek in het juniorenprogramma van de energiedrankjesgigant. Ook vanuit Ferrari was er interesse, zo vertelde De Vries.
"Ik had al aan het einde van 2009 getekend bij McLaren toen ik nog bij de junioren het Europese kampioenschap en al de WSKS won. Die winter tekende ik met McLaren en was toen onderdeel van hun Young Driver Programme", begint De Vries zijn verhaal, waarna hij met de onthulling van de interesse van onder meer Red Bull komt.
"Ik heb geen formeel aanbod gehad van Red Bull, maar ik heb in Monza met dr. Marko gesproken. Maar zeker in Maranello [bij Ferrari], daar ontmoette ik [toenmalig teambaas] Stefano Domenicali. Hij is nu natuurlijk de baas van F1", gaat De Vries verder.
"We hebben daar verschillende gesprekken gevoerd, ook met andere mensen, maar we hadden het idee dat we de aanpak van het juniorenprogramma van McLaren voor ons het meest comfortabele zou zijn, vandaar dat we die kant op gingen", aldus de Nederlander.
Lees het artikel op de mobiele website