Ophef in F1: FIA pakt positie Max Verstappen af en komt met verklaring

| door R. Willems

De FIA heeft een statement naar buiten gebracht, na afloop van de Grand Prix van Mexico. Aan het einde van de race leek Max Verstappen hard op weg te zijn naar de tweede plaats, nadat hij iedere ronde veel tijd goed wist te maken op Charles Leclerc en daarmee het verlies op Lando Norris kon minimaliseren.

Vanaf de vijfde plaats had Max Verstappen weinig vertrouwen in een goed resultaat, maar vooral de tweede stint van de Limburger was indrukwekkend te noemen. Op de zachte banden was Verstappen vele malen sneller dan Charles Leclerc op de medium banden, waardoor de viervoudig wereldkampioen met rassenschreden dichterbij kwam in de slotfase van de race in Mexico-Stad.

De Nederlander wist iedere ronde minimaal een halve seconde weg te snoepen van de achterstand op Charles Leclerc en reed in de een-na-laatste ronde binnen een seconde van de Monegask, waardoor een inhaalactie eigenlijk zeker leek. Op zijn zachte banden was Max veel sneller dan Leclerc op zijn versleten mediums, wat ervoor zorgde dat P2 voor het grijpen lag. Waar het niet dat de FIA daar een stokje voor stak.

In diezelfde ronde besloot de wedstrijdleiding de race namelijk te neutraliseren, door een VSC naar buiten te brengen voor de stilgevallen Carlos Sainz. Hierdoor ontnam de FIA Max Verstappen de kans om P2 te pakken, welke vrijwel zeker van hem was geweest - zo gaf Charles Leclerc na de race ook toe.

Lees ook

FIA komt met statement

Velen waren van mening dat de VSC helemaal niet nodig was en dat Max Verstappen op deze manier onterecht werd tegengehouden door de FIA in zijn poging om de tweede plaats binnen te hengelen in Mexico. Maar in een statement heeft de FIA laten weten dat zij geen andere keus hadden. De reden dat er een VSC naar buiten kwam, was vanwege het feit dat er marshals bij de auto van Sainz moesten komen, die begon te roken en in de fik was gevlogen.

"In ronde 70 spinde Sainz en kwam tot stilstand in de uitloopzone aan de buitenkant van bocht 14. Zijn auto kwam tot stilstand op een kwetsbare plek. De auto begon vervolgens te roken en de wedstrijdleiding kreeg meldingen van brand, waardoor duidelijk werd dat er marshals nodig waren om de auto te bergen", zo begon de FIA.

"Zoals gebruikelijk is wanneer marshals worden ingezet om een auto te bergen, werd de race geneutraliseerd. In dit geval werd een Virtual Safety Car [VSC] ingezet totdat de auto naar een veilige locatie achter de barrières was verplaatst. De VSC werd beëindigd zodra de auto zich in een beschermde positie bevond en de race werd onder groene vlag voortgezet."

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen