Opmerkelijke reden voor problemen bij Red Bull duikt op: 'Dat is erg moeilijk voor ons'

| door I. van den Berg

Het team van Red Bull kende een dramatisch raceweekend in Bahrein, waarin de zwakheden van de RB21 pijnlijk duidelijk werden. Een reden voor de problemen van Red Bull is te vinden in het Verenigd Koninkrijk, en dan met name in het weer in Groot-Brittannië.

Na afloop van de Grand Prix van Bahrein, die Max Verstappen en teamgenoot Yuki Tsunoda als zesde en negende afsloten, vertelde Horner tegenover verschillende media dat de problemen van de RB21 bekend zijn en ook liet Horner weten waar de problemen met de RB21 precies vandaan komen.

"De problemen worden begrepen. Het probleem is dat de oplossingen, met wat we zien in onze tools vergeleken met wat we zien op het circuit, niet overeenkomen. Ik denk dat we dat tot op de bodem moeten uitzoeken: waarom zien we in onze tools niet wat we op het circuit zien?", vroeg Horner zich hardop af in Bahrein.

"De tools, voornamelijk de windtunnel, hebben ons in een richting gestuurd die niet overeenkomt met wat we op het circuit zien. Dus dan eindig je met een mengelmoes tussen wat je tools je vertellen en wat de baangegevens zijn. Terwijl we nu spoorgegevens verzamelen, zijn het de spoorgegevens die de oplossingen aandrijven", aldus de Brit.

Lees ook

Waché legt de schuld bij het weer in Groot-Brittannië

Er is dus een probleem met de correlatie tussen Red Bulls windtunnel en wat er zich afspeelt op het circuit. Volgens Red Bulls technische man Pierre Waché heeft dat onder meer te maken met het weer in het Verenigd Koninkrijk.

"Het grootste probleem is nauwkeurigheid en herhaalbaarheid. Als je een nieuw concept ontwikkelt, kan deze twindunnel heel goed werken. Het is meer wanneer je vecht tegen de afvlakkende ontwikkelingscurve, dat het moeilijk is om ermee te werken omdat we erg afhankelijk zijn van de temperatuur in het Verenigd Koninkrijk. Er zijn grote schommelingen tussen koud en warm. Dat is erg moeilijk voor ons", zo vertelde Waché afgelopen jaar aan The Race.

Red Bulls windtunnel stamt uit de Koude Oorlog en is inmiddels de oudste windtunnel van de gehele grid. Hoewel Red Bull momenteel hard aan het werk is om een gloednieuwe windtunnel te bouwen op de campus in Milton Keynes, naar verluidt ligt de bouw drie maanden voor op schema, zal het Oostenrijkse team het voorlopig nog moeten doen met haar "relikwie uit de Koude Oorlog", zoals Horner de windtunnel afgelopen jaar noemde.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen