Sportmarketeer Rein van den Berg ziet dat het goed mis is achter de schermen bij streamingdienst Viaplay. De presentatie van de kwartaalcijfers van Q3 is namelijk opnieuw uitgesteld, mogelijk om negatieve effecten op de aandelenmarkt tegen te gaan.
In 2021 kocht NENT onder andere de Formule 1-uitzendrechten in Nederland. In 2022 nam een aftakking van NENT, Viaplay, de boel in Nederland over van Ziggo Sport. Met de komst van de Scandinavische partij werd er schoon schip gemaakt. Formule 1-routiniers Olav Mol, Jack Plooij, Robert Doornbos en Rob Kamphues werden namelijk niet overgenomen door Viaplay.
In plaats daarvan besloot Viaplay een heel nieuw team aan analisten, commentatoren en presentatoren aan te stellen voor het verslag van de Formule 1-races. Deze keuze in combinatie met de te wensen overlatende beeldkwaliteit hielp niet mee om Viaplay voet aan de grond te laten krijgen in Nederland. Inmiddels lijkt men in Nederland te zijn gewend aan Viaplay, maar wellicht zullen kijkers thuis in de toekomst opnieuw een nieuwe aanbieder krijgen.
Eerder deze week stelde Viaplay namelijk de presentatie van haar kwartaalcijfers van Q3 uit. Dit vanwege 'gesprekken om de herkapitalisatie met de grootste aandeelhouders, schuldeisers en obligatiehouders te bespreken'. Poolse blogger Pawel Wroniecki denkt echter dat Viaplay de presentatie van de kwartaalcijfers heeft uitgesteld om de sluiting van de SSE (Stockholm Stock Exhange) af te wachten en zo geen keldering in de aandelenprijzen te zien.
Net zoals Wroniecki ziet ook Van den Berg dat er het een en ander mis is bij Viaplay. "In Scandinavië doet het bedrijf het erg goed en is het businessmodel ook erg goed. De kans dat ze daar actief blijven is vrij groot, maar het is onzeker welke andere landen Viaplay wil behouden, zoals Nederland bijvoorbeeld. Het is mogelijk dat er delen worden verkocht", zegt de sportmarketeer bij BNR.
Het is Van den Berg opgevallen dat Viaplay is geswitcht van jaar- naar maandabonnementen. "Dan krijg je het idee dat ze zich aan het voorbereiden zijn op een exit uit de markt. Op die manier blijven er geen abonnees over, maar het blijft allemaal natuurlijk maar giswerk", aldus Van den Berg.
Lees het artikel op de mobiele website