Volgens sportmarketeer Chris Woerts heeft de Viaplay Group dringend een kapitaalinjectie nodig van haar aandeelhouders. Mocht dat niet gebeuren, dan kan het wel eens "einde oefening" zijn voor de Scandinavische streamingdienst.
Bij Viaplay verkeert men momenteel in zwaar weer. Al sinds de overname van de Formule 1-uitzendrechten door NENT, het moederbedrijf van Viaplay, is er een hoop kritiek op de services van de streamingdienst. Zo zou de beeldkwaliteit te wensen over laten en was men ook geen fan van het team aan analisten, presentatoren en presentatrices.
De Scandinavische formatie besloot onlangs om een aantal takken van het bedrijf van de hand te doen. In Nederland ging het echter goed met Viaplay en dus zou de streamingdienst aanblijven. Toch baarde het bedrijf afgelopen dinsdag opzien door de presentatie van de kwartaalcijfers uit te stellen. In een statement van Viaplay laat het bedrijf weten waarom de presentatie is uitgesteld.
"Viaplay Group heeft laten weten dat de Raad van Bestuur heeft aangekondigd de financiële resultaten van het derde kwartaal in 2023 nog niet prijs te geven. Dit omdat er nog gesprekken gaande zijn met de drie grootste aandeelhouders, schuldverschaffers en obligatiehouders van de Viaplay Group over een mogelijke herstructurering. Ook zijn er gesprekken over de mogelijke verkoop van niet-kernactiviteiten in het buitenland en mogelijke samenwerkingen in verschillende gedeeltes van haar markten."
Water staat ze aan de lippen
Het statement van de streamingdienst doet vermoeden dat alles onder controle is, maar volgens BNR is daar niets van waar. Zo zou 'het water aan de lippen staan' bij Viaplay vanwege financiële zorgen. Er zou daarom dringend een forse kapitaalinjectie nodig zijn om Viaplay het hoofd boven water te laten houden.
Volgens Woerts bevindt Viaplay zich zelfs in een "doodlopende straat". "Viaplay heeft dure sportrechte gekocht en flink geïnvesteerd in studiofaciliteiten, maar die hoge kosten kunnen niet meer worden verrekend me de inkomsten van de huidige abonnees."
Aanbod Ziggo en RTL
Viaplay heeft daarom een aanbod gedaan aan Ziggo Sport en RTL voor de verkoop van onder andere de Formule 1-uitzendrechten. De beide zenders vonden de prijs van Viaplay echter te hoog. "De partijen waarmee Viaplay in gesprek is, willen de Formule 1 en Premier League wel kopen, maar niet voor de (hoofd)prijs die Viaplay aanbiedt. Als ze de uitzendrechten dan verkopen, verliezen ze ook nog eens een hoop abonnees en hebben ze helemaal geen inkomsten meer."
Volgens Woerts bestaat er dan ook nog maar één oplossing voor Viaplay: een forse kapitaalinjectie van haar aandeelhouders. Vindt een dergelijke transactie niet plaats, dan "is het einde oefening" volgens de sportmarketeer.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties