Oscar Piastri eist antwoorden van McLaren na beslissingen in Imola

| door R. Willems

Oscar Piastri moest zijn meerdere erkennen in Max Verstappen tijdens de race in Imola. De Australiër, die nog altijd aan de leiding gaat van het Formule 1-kampioenschap, zag zijn voorsprong met tien punten slinken, nadat Verstappen hem in de eerste ronde op magistrale wijze inhaalde en daarna nooit meer achterom keek.

Met een voorsprong van 6 seconden op Lando Norris en 12 seconden op Oscar Piastri was de overwinning van Verstappen niks minder dan dominant te noemen, zeker gezien het feit dat er richting het einde van de race een safety car naar buiten kwam voor de gestrande auto van Kimi Antonelli. De Limburger had de gehele race alles onder controle, waardoor hij beide McLarens kansloos liet.

En dat verraste Oscar Piastri nogal, aangezien de pole-sitter voor de race van zondag juist het gevoel had dat híj degene was die alles onder controle had. Maar zijn plannetje werd ruw verstoord door Max Verstappen, die in de openingsronde aan Piastri voorbijging alsof hij niet bestond.

"Ja, ik bedoel, ik dacht dat ik het goed onder controle had, maar het was een goede actie van Max. Dus ja, weet je, ik zal hiervan leren voor de volgende keer, zoveel is duidelijk", begint Piastri na de race in Imola. "Op het moment zelf [na de inhaalactie van Max, red.] had ik nog niet het idee dat het heel erg was dat ik niet aan kop ging, maar toen bleken we gewoon niet de snelheid te hebben om vooraan mee te doen."

"Dus dat zorgt natuurlijk voor lichte teleurstelling. Het is nooit een goede dag als je als eerste start en als derde eindigt." En volgens Piastri was niet alleen zijn eerste bocht reden voor het feit dat Verstappen de race op Imola won: "Ik denk dat bocht 1 niet ideaal was. Maar ik denk dat onze stoptiming uiteindelijk ook niet goed was... Ik denk dat de race anders verliep dan wij aan het begin verwacht hadden."

Lees ook

Piastri wil antwoorden op vragen over strategie

In de eerste stint ging Oscar Piastri ontzettend vroeg naar binnen, waarbij hij al na twaalf rondjes de pitstraat opzocht voor nieuw rubber. Dit terwijl Max Verstappen en Lando Norris bijna ronde dertig doorreden met hun medium banden. Dit zorgde ervoor dat Piastri in verkeer terecht kwam, terwijl zijn directe concurrenten telkens vrije lucht hadden en dus snellere rondetijden reden dan de Australiër.

Volgens Piastri heeft McLaren te snel gereageerd op de pitstops verderop in het veld - waar onder andere Charles Leclerc en George Russell vroeg naar binnen kwamen. Daarover wil hij antwoorden vanuit McLaren, omdat het ervoor heeft gezorgd dat hij P2 is kwijtgeraakt aan teamgenoot Lando Norris.

"Ik begon het een beetje moeilijk te krijgen [in de eerste stint] en we hebben een dergelijk scenario besproken. Maar ik denk dat we dat duidelijker door moeten gaan nemen, want ik denk dat we te snel gereageerd hebben. Daar wil ik eens goed naar kijken", zegt Piastri over de keuze van McLaren om zo vroeg te stoppen.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen