Laurent Mekies heeft een schokkende onthulling gedaan in gesprek met de podcast Talking Bull. De Franse teambaas heeft in het verleden geprobeerd om het Formule 1-debuut van Max Verstappen te dwarsbomen.
Verstappen haalde op zeventienjarige leeftijd zijn superlicentie, waardoor hij gerechtigd was om in de Formule 1 te rijden. Jean Todt, die destijds de baas van de FIA was, kon zich er helemaal niet in vinden dat het mogelijk was om op zo'n jonge leeftijd deel te nemen aan de koningsklasse.
En dus gaf hij Mekies - die op dat moment net werkzaam was bij de FIA - de opdracht om een systeem te ontwikkelen die vergelijkbare herhalingen moest voorkomen. Dit komt nu tijdens het gesprek met Talking Bull boven water.
Wanneer de Fransman gevraagd wordt of hij Verstappen heeft geholpen met het behalen van zijn superlicentie, biecht hij op. "Vertel het hem niet, maar het is juist andersom", begint Mekies.
"Jean Todd zei: kijk ernaar, maak een nieuwe structuur voor hoe je een superlicentie kunt krijgen, want dit mag niet nog een keer gebeuren. Max weet niet dat ik hem probeerde tegen te houden."
Het had dus niet veel gescheeld of Verstappen was door zijn eigen teambaas tegengehouden. Het talent van de Nederlander was echter niet te negeren en dus had de coureur ongetwijfeld op een later moment alsnog zijn debuut gemaakt, maar mogelijk was de carrière van de viervoudig wereldkampioen dan wel heel anders gelopen.
Ondertussen is Mekies maar al te blij met zijn eerste rijder, want in Brazilië zorgde de Nederlander voor het maximale resultaat voor Red Bull Racing, nadat de afstelling van de coureur averechts werkte tijdens de kwalificatie.
De Nederlander reed vanuit de pitstraat naar de derde plek, wat voor een hoop lof vanuit Mekies zorgde. Even leek het erop dat Verstappen zelfs eerste kon worden, maar wegens forse bandenslijtage werd de coureur uiteindelijk naar binnen gehaald voor een laatste aanval op de softs. Mekies heeft die keuze verdedigd.
"Ik denk dat dat ons de kans heeft gegeven om een zeer sterke aanval op het podium te lanceren. Uiteindelijk is dat gelukt. Misschien hadden we met nog een ronde de tweede plaats kunnen behalen. Maar zonder derde pitstop hadden we de leiding niet kunnen behouden."
Lees het artikel op de mobiele website