Red Bull-coureur gematst door stewards in Hongarije: was een straf op zijn plek geweest?

| door R. Willems

De FIA had het op zondag maar druk met Red Bull-coureurs. Max Verstappen moest zich na de race melden wegens een incident met Lewis Hamilton - waar hij uiteindelijk geen straf voor kreeg - en tijdens de Grand Prix hebben de stewards zich over een actie van Yuki Tsunoda gebogen.

De teamgenoot van Verstappen kende op zijn beurt een incident met Sauber-coureur Nico Hülkenberg, in de eerste bocht van de Hungaroring. Hülkenberg, die in Groot-Brittannië nog op het podium wist te komen, reed de gehele race in het achterveld en probeerde een plek goed te maken op Tsunoda. Hij zat aan de buitenkant van de Japanner in bocht 1, maar de Red Bull-coureur besloot de deur dicht te gooien en Hülkenberg van het asfalt te duwen.

'Hulk' moest daardoor uitwijken, waarna de wedstrijdleiding van mening was dat Tsunoda zijn concurrent niet genoeg ruimte had gelaten en hem van de baan had geduwd. Het incident ging naar de stewards, maar zij besloten uiteindelijk geen straf uit te delen. Naderhand kwamen zij met een uitleg waarom dat zo besloten was.

"Auto 27 [Hülkenberg] probeerde aan de buitenkant van auto 22 [Tsunoda] in te halen in bocht 1 en had het recht op de racelijn. Auto 22 onderstuurde toen hij zijn positie probeerde te verdedigen en dwong zo auto 27 van de baan. Auto 27 kwam echter voor auto 22 weer op de baan. De Stewards stellen vast dat beiden hebben bijgedragen aan het incident en in de juiste volgorde zijn geëindigd, daarom wordt er geen verdere actie ondernomen", aldus de stewards.

Lees ook

Gasly vs Sainz

Echter gebeurde één bocht later een soortgelijk incident. Pierre Gasly duwde daar de Williams-bolide van Carlos Sainz van de baan, waarna dat incident ook onderzocht werd door de stewards. En in tegenstelling tot het incident van Tsunoda, besloten zij nu wél een straf uit te delen. Pierre Gasly werd getrakteerd op een straf van tien seconden.

"Auto 55 [Sainz] probeerde aan de buitenkant auto 10 [Gasly] in te halen in bocht 2. Auto 55 had zijn vooras voor de vooras van Auto 10 bij de apex en had daarom recht op de racelijn volgens de Driving Standard Guidelines. Auto 10 probeerde de positie terug te pakken, maar kwam daardoor in botsing met Auto 55. De stewards stellen vast dat de bestuurder van auto 10 volledig in gebreke is gebleven en leggen de standaardstraf op voor dergelijke incidenten."

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen