Max Verstappen zal in 2026 een gloednieuw team om zich heen moeten verzamelen. De Nederlander blijft Red Bull Racing dan wel trouw, maar zijn vaste ingenieurs doen dat niet. Verstappen heeft vier engineers om zich heen verzameld, met wie hij de afgelopen jaren een vast en succesvol team heeft gevormd. Maar van dat team blijft er volgend jaar maar één over.
Alleen race-engineer Gianpiero Lambiase blijft aan in het vaste ingenieursteam van Max Verstappen. Maar waar Lambiase blijft, hebben Michael Manning [control engineer], Tom Hart [performance engineer] en David Mart [motor engineer] allemaal besloten om te vertrekken bij Red Bull Racing. En laatstgenoemde spreekt zich uit over zijn aanstaande vertrek.
Mart, geboren in Frankrijk maar opgegroeid in Engeland, zal volgend jaar naar Audi verkassen. Daar komt hij te werken onder voormalig Red Bull-teammanager Jonathan Wheatley - overigens maakt ook de nummer één monteur van Max Verstappen, Matt Caller, de overstap naar Audi in 2026.
Tegenover De Telegraaf laat Mart weten waarom hij Max Verstappen achterlaat bij Red Bull en de stap naar Audi zet. In de ogen van de motor engineer is dit het juiste moment om een stap voor zichzelf te maken, omdat hij een hogere functie krijgt bij de Duitse renstal.
"Het voelt als het juiste moment om een nieuwe uitdaging aan te gaan, met een nieuw team en nieuwe motoren. Ik word daar op het circuit de eindverantwoordelijke wat de motor betreft en begeleid beide coureurs", begint Mart.
"Misschien hadden mensen ook wel verwacht dat ik naar Aston Martin zou gaan, omdat die volgend jaar met motoren van Honda gaan werken. Maar dan zou het een vergelijkbare rol zijn met wat ik nu doe. En in dat geval was ik liever bij Red Bull gebleven, om samen te blijven werken met een coureur als Max."
En de reden waarom Mart 'anders liever met Max samen was blijven werken' is vanwege het feit dat hij enorm veel respect en bewondering heeft voor de viervoudig wereldkampioen. Niet alleen vanwege de persoon die Max is, maar ook doordat hij ieder raceweekend laat zien dat hij een coureur van absolute wereldklasse is.
"Max is een heel speciaal talent. Voor de volle honderd procent gecommitteerd aan autosport en iemand die heel goed aanvoelt als er een probleem is. Daarom is het soms best uitdagend om met hem te werken, maar uiteindelijk vooral heel erg waardevol. Onlangs in Brazilië kreeg hij een nieuwe motor en zei hij direct dat die krachtbron minder vibreerde en beter aanvoelde. Maar zoiets zien wij niet in de data, terwijl we toch echt iets van 500 sensoren hebben. Daarom is de feedback van de coureur zelf o zo belangrijk en doorslaggevend."
Lees het artikel op de mobiele website