Red Bull Racing is hard op weg om de RB21 klaar te stomen voor het nieuwe Formule 1-seizoen. De bolide waar Max Verstappen volgend jaar gebruik van gaat maken, is namelijk bijna af. Dat is ontzettend snel, met nog bijna twee maanden te gaan tot de wintertests plaatsvinden in Bahrein, maar bij Red Bull is er vertrouwen dat de ingenieurs hun doelstellingen hebben behaald.
De ontwikkeling van de RB21 [de 2025-auto van Max Verstappen en Liam Lawson] is natuurlijk niet pas na het einde van het afgelopen seizoen gestart. Gedurende het jaar heeft een team van ingenieurs zich volledig gefocust op het volgende jaar en inmiddels zijn ze zo ver, dat de auto eigenlijk zo goed als af is. Dat laat Helmut Marko weten aan het Duitse Sport1. Volgens de Red Bull-adviseur is de volgende fase aangebroken, waar het team gaat onderzoeken hoeveel gewicht ze van de bolide af kunnen snoepen, om deze zo snel mogelijk te maken.
"Ik zou zeggen dat het basisconcept klaar is. De auto is de facto af en gaat nu de laatste productie in. Op dat moment zie je hoeveel gewicht er bespaard kan worden. De taak voor de ingenieurs was om een auto te bouwen met een breder werkvenster. Eentje die niet zo kritisch op de limiet zit dat het voor de coureurs heel erg moeilijk is om de auto onder controle te houden", begint Marko.
"Dat betekent een betere voorspelbaarheid en, indien mogelijk, zoals McLaren heeft laten zien, dat deze prestaties op alle circuits worden geleverd, niet alleen op specifieke circuits."
Naast het feit dat Verstappen en Pérez - die volgend jaar vervangen gaat worden door Lawson - constant klaagden over de onvoorspelbaarheid van de RB20, waren ook de hobbels en de kerbs een groot probleem voor de Oostenrijkse bolide. Volgens Marko heeft het team hard gewerkt om deze problemen op te lossen, wat in zijn ogen ook gelukt is, maar het wordt in Bahrein pas écht duidelijk of dat ook daadwerkelijk zo is.
"En een van onze grote zwakke punten was dat we niet helemaal over de kerbs konden rijden. Max zei dat de auto springt als een kangoeroe en op bepaalde circuits kostte ons dat veel tijd. We denken dus dat deze zwakke punten zijn verholpen, maar dat zullen we pas echt zien tijdens de test in Bahrein."
Lees het artikel op de mobiele website