Liam Lawson

30 Liam Lawson

Nieuw-Zeeland Liam Lawson

Visa Cash App RB F1 Team

Geboorteplaats Hastings, Nieuw-Zeeland
Geboortedatum

11/02/2002

(

jaar)
Nationaliteit Nieuw-Zeelander
Lengte 174 cm
Gewicht 69 kg

Formule 1-carrière

Debuut 2023, AlphaTauri
Team Visa Cash App RB
Racenummer 30
Wereldtitels 0
Overwinningen 0
Polepositions 0

Liam Lawson is een Nieuw-Zeelander die momenteel uitkomt bij het team van Visa Cash App Racing Bulls, het team waar hij in 2023 en 2024 ook al elf Grands Prix bij reed.

Eind 2024 werd de Nieuw-Zeelander naar voren geschoven als de vervanger van Sergio Pérez, die na vier seizoenen in dienst van Red Bull Racing aan de kant werd gezet vanwege zijn zeer magere prestaties in de tweede helft van 2024.

Lawson werd in 2002 geboren in de Nieuw-Zeelandse stad Hastings, maar groeide op in Pukekohe, een stad gelegen op het noordelijke eiland van Nieuw-Zeeland. Op 6-jarige leeftijd begon Liam Lawson met karten, waarin hij steun kreeg van Ken Smith (drievoudig winnaar van de Grand Prix van Nieuw-Zeeland).

Overzicht F1 kampioenschap

Jaar Team wins punten Eindstand
2024 VCARB 0 4 21e
2023 AlphaTauri 0 2 20e

Start in formulewagens

In 2015 maakte Liam Lawson de overstap naar de formulewagens in de Nieuw-Zeelandse Formule Ford-klasse. Eerst reed de Nieuw-Zeelander echter in de Formula First Manfeild Winter Series met het team van Sabre Motorsports. In de klasse wist Liam Lawson een race te winnen en tien keer op het podium te eindigen, om uiteindelijk als tweede te worden geclassificeerd in de klasse.

Enkele maanden later maakte Liam Lawson samen met Sabre Motorsports de overstap naar het Nieuw-Zeelandse Formula First-kampioenschap. In de klasse wist Liam Lawson een overwinning te pakken en drie keer op het podium te staan, waarmee hij zesde werd in het kampioenschap en ook de titel 'Rookie of the Year' achter zijn naam kreeg.

Na een jaar te hebben gereden in de Nieuw-Zeelandse Formule Ford, een jaar waarin de Nieuw-Zeelander veertien van de vijftien races wist te winnen en uiteindelijk de boeken inging als de jongste Formule Ford-kampioen van het moment.

In 2017 werd hij tweede in de Australische Formule 4 met vijf overwinningen achter zijn naam, waarna hij in 2018 in ADAC Formule 4-kampioenschap samen met Van Amersfoort Racing drie overwinningen en drie pole positions wist te claimen. Daarmee eindigde de Nieuw-Zeelander als als tweede.

Later dat jaar zou Liam Lawson de Toyota Racing Series winnen met het team van M2. In de klasse had Lawson het hevig aan de stok met Marcus Armstrong, die momenteel uitkomt in de IndyCar en voorheen Ferrari-junior was. 2019 was ook gelijk het jaar waarin Lawson lid werd van het Red Bull junior team.

Euroformula Open

Vervolgens zou Liam Lawson samen met Yuki Tsunoda zijn debuut maken in de Formula European Masters met Motopark, maar door een gebrek aan deelnemers ging er een streep door dat kampioenschap.

Lawson racete echter alsnog met Motopark, maar dan in de Euroformula Open. In de openingsrace van het Euroformula Open-kampioenschap op het circuit van Paul Ricard won Lawson de race, waarna hij ook de race in Pau won.

Later in het seizoen won Lawson nog twee keer een race en uiteindelijk werd hij tweede in het algemeen klassement, achter Marina Sato. Liam Lawson won wel het rookie-kampioenschap.

In november 2018 nam Lawson deel aan de laatste race van het Aziatische Formule 3-kampioenschap met Pinnacle Motorsport.

Lawson domineerde het weekend en won iedere race, claimde alle pole positions en klokte iedere keer de snelste raceronde gedurende het raceweekend. Uiteindelijk werd Lawson achtste in het algemeen klassement.

Debuut in FIA Formule 3 en GP Macau

In 2019 maakte Liam Lawson zijn debuut in de FIA Formule 3. Bij het team van MP Motorsport reed Lawson samen met Richard Verschoor en Simo Laaksonen. Tijdens zijn debuut race in Barcelona kwalificeerde Lawson zich als langzaamste van de drie MP Motorsport-coureurs, waarna hij een probleem had met zijn gaspedaal in de race.

In Paul Ricard, de tweede race van het seizoen, wist Lawson een negende en vijfde plaats te scoren, waarmee hij zijn eerste punten van het seizoen binnenhaalde.

Na een zeer wisselvallig seizoen vol ups en downs, wist Lawson het seizoen af te sluiten met 41 punten en een elfde plaats, waarmee hij het jaar afsloot als beste geclasseerde MP Motorsport-coureur.

Race in Macau

Na het seizoen nam Lawson deel aan de befaamde race in Macau, de Grand Prix van Macau. Na een matige kwalificatie, een twintigste plaats, wist de Nieuw-Zeelander zich in de race terug te knokken naar een knappe zevende plaats.

In 2020 nam Lawson opnieuw deel aan het FIA Formule 3-kampioenschap. De Nieuw-Zeelander maakte vaak een goed weekend mee en wist in totaal drie overwinningen en zes podiumplaatsen te behalen. Lawson sloot het jaar af als vijfde in het algemeen klassement.

In 2021 maakte Lawson de overstap naar de FIA Formule 2. In de opstapklasse zou Lawson twee seizoenen rijden, waarin hij in totaal vier races en dertien podiumplaatsen op zijn naam wist te schrijven. Opnieuw vaak een goed weekend dus voor de Nieuw-Zeelander.

Controversiële finale in DTM

In 2022 werd Liam Lawson derde in het algemeen klassement met het team van Carlin. In 2021 deed de Nieuw-Zeelander ook mee aan de Deutsche Tourenwagen Masters (DTM) met het team van Red Bull AF Corse, waar hij samen met Alexander Albon reed.

Uiteindelijk werd de Nieuw-Zeelander tweede achter Maximilian Götz, die kampioen werd na een controversiële actie in de race en een uiterst controversiële finale.

In 2023 maakte Lawson de overstap naar de Super Formula waar hij samen met Ritomo Miyata reed bij het team van Red Bull Mugen Honda.

Red Bull en Grand Prix-debuut

Aangezien Lawson onderdeel sinds 2019 onderdeel uitmaakt van het Red Bull junior team, was de Nieuw-Zeelander tussen 2022 en 2024 de test- en reservecoureur van zowel Red Bull Racing als het Red Bull B-team AlphaTauri/Visa Cash App Racing Bulls.

In die hoedanigheid maakte de Nieuw-Zeelander in 2023 tijdens de Grand Prix van Nederland op Circuit Zandvoort zijn debuut in de Formule 1. De Nieuw-Zeelander verving daar namelijk de geblesseerde Daniel Ricciardo, die enkele botjes in zijn hand brak na een crash in bocht drie.

Sterke race in Singapore

In totaal viel Liam Lawson in vijf Grands Prix in voor Ricciardo. In die vijf races wist hij twee punten te scoren tijdens de Grand Prix van Singapore. Het hoogtepunt van Lawsons tijd in de VCARB was het moment dat hij zich tijdens de kwalificatie in de straten van Singapore voor de twee oppermachtige Red Bull-coureurs, Max Verstappen en Sergio Perez, wist te kwalificeren.

Uiteindelijk keerde Ricciardo weer terug bij Visa Cash App Racing Bulls, maar in 2024 zou de Nieuw-Zeelander Ricciardo opnieuw vervangen, en nu voorgoed. Vanaf de Grand Prix van de Verenigde Staten nam Liam Lawson het tweede zitje bij het B-team van Red Bull over.

Zak Brown

Eind 2024 werd Liam Lawson gepromoveerd naar het hoofdteam van Red Bull, Red Bull Racing. Bij het Oostenrijkse team was Lawson de teamgenoot van Max Verstappen. Zak Brown, de CEO van McLaren, begreep niets van Red Bulls keuze om Lawson te promoveren en maakte dat ook zeer duidelijk tijdens het eerste raceweekend in Melbourne, Australië.

Tijdens de eerste race van het 2025-seizoen in Melbourne, de hoofdstad van Australië, vertelde teambaas Brown in gesprek met Sky Sports dat hij de keuze om Lawson te promoveren en niet Yuki Tsunoda erg opmerkelijk vond, gezien de prestaties van de beide heren.

"Yuki heeft het geweldig gedaan. [Hij is waarschijnlijk de man die in Red Bull zou moeten zitten als je kijkt hoe hij heeft gepresteerd, maar ze lijken af en toe wat vreemde coureurskeuzes te maken", aldus Zak.

Tsunoda waardeert woorden Brown

Tsunoda waardeerde de woorden van Zak Brown. "Ik waardeer wat Zak Brown over me zei in de pers, maar het is maar één race en deze dingen zijn al aan de gang sinds vorig jaar, de eerste race. Oh, Daniel/Checo, weet je, ikzelf/Checo, Liam/Checo', gewoon een soort traditie voor onze groep", zei Tsunoda.

"Dus ik bedoel, het is natuurlijk positief, maar tegelijkertijd moet ik gewoon blijven doen waar ik mee bezig ben. Uiteindelijk hebben ze vorig jaar, aan het einde van het seizoen, voor deze opstelling gekozen en misschien hebben ze duidelijke plannen voor de toekomst", voegde de Japanner toe.

"Ik weet het niet, maar uiteindelijk draag ik dit [Racing Bulls] t-shirt, ik draag gewoon het logo. Zolang ik het logo draag dat ik nu draag, zet ik me in voor het team en voor maximale prestaties. Ik geloof zelf nog steeds dat ik mezelf nog veel kan verbeteren. Dus daar ben ik gewoon op gefocust", aldus Tsunoda.

Lawson bijt van zich af

Lawson was daarentegen een stuk minder onder de indruk van de woorden van McLarens baas Zak Brown en de Nieuw-Zeelander reageerde vurig tijdens het eerstvolgende weekend in Shanghai. "Het kan me niet schelen wat Zak zegt, om eerlijk gezegd. Volgens mij heb ik hem nooit gesproken! En ik heb de afgelopen twee weken geen sociale media gelezen."

Red Bull-degradatie Lawson

Na twee magere raceweekenden waarin Lawson, ondanks hoge verwachtingen, geen punten mee naar huis wist te nemen voor Red Bull, werd de Nieuw-Zeelander aan de kant geschoven door de top van Red Bull en teruggezet naar het B-team van Red Bull, Visa Cash App Racing Bulls. Dit vanwege het grote verschil in snelheid met Verstappen.

Yuki Tsunoda werd vanaf de Grand Prix van Japan de vervanger van Liam Lawson bij Red Bull Racing en wist in zijn eerste race als twaalfde over de streep te komen. Ook hij scoorde dus niet gelijk punten voor Red Bull.

Horner komt met verklaring voor terugzetten van Lawson

Christian Horner, teambaas van Red Bull, liet weten dat hoewel er hoge verwachtingen waren van Lawson, het er uiteindelijk niet uitkwam. "Het was moeilijk om Liam tijdens de eerste twee races te zien worstelen met de RB21 en daarom hebben we gezamenlijk de beslissing genomen om vroegtijdig over te stappen", begon Horner.

"We hebben een zorgplicht om Liam te beschermen en te ontwikkelen en samen zien we dat het na zo'n moeilijke start verstandig is om snel te handelen, zodat Liam ervaring kan opdoen terwijl hij zijn F1-carrière voortzet met Visa Cash App Racing Bulls, een omgeving en een team dat hij goed kent", aldus de Red Bull-teambaas.

Max Verstappen niet blij

Verstappen was een fel tegenstander van Red Bulls beslissing om Lawson na slechts twee raceweekenden aan de kant te schuiven. Volgens de Nederlander was namelijk niet Lawson, maar de RB21 het probleem. Inmiddels heeft Tsunoda in de probleemrijke RB21, in tegenstelling to Lawson, wél punten weten te scoren voor RedBull.