Red Bull-topman Adrian Newey heeft tijdens een exclusief interview met RacingsNews365 laten weten dat het budgetplafond momenteel averechts werkt. Volgens Newey verliest de sport namelijk mensen, in plaats van andersom.
In 2021 werd het budgetplafond ingevoerd om ervoor te zorgen dat ook kleinere teams de kans krijgen om mee te doen in voorste regionen van het Formule 1-veld. Tot op heden heeft de wijziging echter nog niet voor grote veranderingen in de pikorde gezorgd.
Het is namelijk Red Bull dat samen met Max Verstappen sinds 2022 de Formule 1 domineert. De Nederlander lijkt ook dit seizoen weer de beste papieren in handen te hebben en dus af te stevenen op zijn vierde achtereenvolgende Formule 1-wereldtitel.
Hoewel het succes van Red Bull goed moet voelen voor Newey, ziet hij ook een probleem voor de Formule 1 als geheel. Voorheen was het namelijk mogelijk om knappe koppen van universiteiten naar de sport te halen, maar tegenwoordig wordt dat steeds lastiger.
"Het budgetplafond zorgt ervoor dat wanneer je een goede start hebt, je een voordeel hebt met de ontwikkeling van je auto. Andersom werkt het juist tegen je. Wanneer de basis van een auto niet goed is, dan werkt het budgetplafond juist tegen je," begint Newey.
"Het verborgen probleem van het budgetplafond is eigenlijk dat de Formule 1 vroeger het hoogst haalbare was voor een engineer, zowel op technisch als financieel vlak. Daardoor konden teams ook de beste engineers losweken bij universiteiten. Nu gaat dat niet meer. Bij het opzetten van het budgetplafond hebben we daar niet over nagedacht," gaat de Red Bull-topman verder.
Volgens Newey zorgt het budgetplafond er in combinatie met de wereldwijde inflatie voor dat de concurrentiepositie van een Formule 1-team is verslechterd. "Daardoor zijn we niet meer in staat om de beste studenten van universiteiten te halen, omdat we ze niet meer het beste kunnen bieden."
"We verliezen mensen aan andere sectoren en dat is slecht nieuws voor de gehele industrie waar wij deel van uitmaken. We moeten het vandaag de dag echt hebben van de passie van toekomstige engineers, omdat we ze financieel niet meer het beste aanbod kunnen bieden," aldus Newey in gesprek met RacingNews365.
Lees het artikel op de mobiele website