Red Bull-kopstuk Paul Monaghan heeft laten weten dat de concurrentie dit seizoen een voordeel heeft ten opzichte van Red Bull. Doordat Red Bull namelijk constructeurskampioen werd in 2022 en -23, heeft de formatie een nadeel.
Het team van Red Bull begon het seizoen enorm sterk. Met vier overwinningen in de eerste vijf races was men er dan ook van overtuigd dat Red Bull eenzelfde seizoen als 2023 zou hebben, wellicht zelfs een nog sterker seizoen.
Die verwachting bleek niet te kloppen, want sinds de Grand Prix van Miami is het niet meer Red Bull dat de snelste auto van het veld heeft. Teams als McLaren en Mercedes hebben momenteel namelijk het beste materiaal van het veld.
Ter vergelijking: afgelopen seizoen won Verstappen een recordaantal van vier races in de maand juli, terwijl de Nederlander dit jaar geen enkele race won in de maand juli. Verstappen staat namelijk al sinds de Grand Prix van Spanje droog (wat betreft Grand Prix-overwinningen).
Dat ziet ook Monaghan. Volgens de Britse engineer is het voordeel van McLaren en Mercedes mogelijk toe te schrijven aan meer tijd in de windtunnel. Als winnende constructeur krijg je de minste testtijd, waarna de teams daarna steeds meer tijd krijgen.
"Ze krijgen een beetje meer testtijd en ze vinden dingen, misschien helpt dat hen (de concurrentie, red.). Ik denk dat de enige manier waarop we dat echt zouden kunnen doen, zou zijn om onszelf wat meer aerodynamische testtijd te geven en die van de anderen af te nemen, om te zien hoe het relatieve tempo van de auto's zich ontwikkelt", trapt Monaghan af.
"Het is een voordeel om meer te hebben, het is of je er meer mee vindt en dan realiseer je je dat de auto de volgende fase in de puzzel is, toch? Het hebben van onderzoek betekent niet dat je je auto sneller maakt, het geeft je de mogelijkheid om hem sneller te maken. Dus de komende 10 races zullen we het zien", aldus het Red Bull-kopstuk.
Lees het artikel op de mobiele website