Formule 1-eigenaar Liberty Media heeft wereldkundig gemaakt dat het tweede kwartaal van 2024 erg lucratief is geweest voor de koningsklasse van de autosport. De Formule 1-omzet is namelijk met twintig procent gestegen ten opzichte van een jaar eerder.
In 2017 nam Liberty Media de commerciële rechten van de Formule 1 in zijn geheel over. Wat volgde was een ware metamorfose van de sport. Er werd meer aan fan engagement gedaan, teams en coureurs kregen meer vrijheden op sociale media en de circuits kregen een groter takenpakket. Voor de fans moest een raceweekeinde namelijk echt als een driedaags festival gaan voelen.
F1-groei zet door
Later zorgden de komst van de Netflix-serie 'Formula 1: Drive to Survive' en het zinderende gevecht tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton in 2021 voor een nog grotere boost in populariteit. Inmiddels is de Formule 1 nog verder uitgegroeid tot een van de meest bekeken sporten wereldwijd, zo ook in de Verenigde Staten. Een heel contrast met vroeger. Toen was het namelijk altijd een lastige opgave voor de Formule 1 om voet aan de grond te krijgen in de Verenigde Staten.
Omzet neemt toe
Door de immense groei die voorlopig geen einde lijkt te kennen, boekt Liberty Media steeds grotere omzetten. Ook dit jaar is daar geen uitzondering op. In het tweede kwartaal van 2024 is de omzet van de Formule 1 namelijk met twintig procent gestegen ten opzichte van afgelopen jaar. Daarbij moet gezegd worden dat er in het tweede kwartaal van 2024 twee races meer werden verreden dan in dezelfde periode een jaar eerder.
Lees ook
Helmut Marko moet Max Verstappen teleurstellen met nieuws over RB20
Formule 1-baas hint op drastische verandering, slecht nieuws voor Max Verstappen
Guenther Steiner doet onthulling over Sergio Pérez: 'Ik was erg verbaasd...'
Meer actie op de baan zorgt voor meer geld bij de teams
Naast de twee races extra in het tweede kwartaal van dit jaar, heeft de Formule 1 ook meer omzet gegenereerd uit de hogere vergoedingen voor het houden van Formule 1-races. Verder was er ook een flinke stijging in het aantal abonnees van streamingdienst F1 TV.
Die groei is hoogstwaarschijnlijk toe te schrijven aan de toegenomen concurrentie en de afgenomen dominantie van Max Verstappen. Tijdens de zomerstop van dit seizoen hebben er immers zeven rijders een race gewonnen, terwijl er afgelopen seizoen slechts twee coureurs een race hadden gewonnen ten tijde van de zomerstop.
Door de toename in omzet hebben ook de Formule 1-teams meer geld uitbetaald gekregen door de Formule 1. Afgelopen jaar kregen de teams in het tweede kwartaal in totaal 344 miljoen euro uitbetaald, maar dit jaar is dat met 26% gestegen naar 435 miljoen euro. Waar de afgenomen dominantie van Verstappen op sportief vlak dus slecht nieuws is voor Red Bull, is het op financieel vlak goed nieuws voor de Oostenrijkse formatie.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties