Bij Mercedes is men ervan overtuigd dat ze in 2026 een geweldige motor gaan opleveren. De voorbereidingen op de reglementswijziging zijn in volle gang, waarbij er geluiden uit de HPP-fabriek in Brixworth komen dat het Duitse team met een zéér sterke krachtbron op de proppen komen in 2026. Dit is één van de redenen waarom een overstap van Max Verstappen naar Mercedes niet ondenkbaar is.
Niet alleen vanuit de media wordt er geschreven en gezegd dat Mercedes een sterke motor aan het bouwen is, die geluiden komen ook rechtstreeks vanuit de fabriek van Mercedes HPP [Mercedes High Performance Powertrains]. Onder andere James Allison, de technisch directeur van het team van Toto Wolff, liet onlangs weten dat er bij de werknemers van Mercedes eenzelfde dominantie als in 2014 verwachten, toen Mercedes uit het niets het beste team van het veld was.
"Ik zat niet in het team in de aanloop naar 2014, toen de nieuwe generatie power units werd bedacht en de enorme druk om ze te realiseren plaatsvond. Maar degenen in het team die er wel waren, vertellen me dat het huidige gevoel erg vergelijkbaar is", aldus de Brit over 2026.
Het is geen geheim dat Mercedes inderdaad een flinke voorsprong had op de rest van het veld, toen het F1-seizoen van start ging in 2014. Volgens Mercedes zelf had dat te maken met én de krachtige motor én het sterke chassis. Maar volgens Helmut Marko was het toch echt vooral de krachtbron die het werk deed voor Lewis Hamilton en Nico Rosberg.
Tegenover GrandPrix247 laat de Oostenrijker weten dat het motorproject van Red Bull en Ford goed op gang komt en dat hij niet verwacht dat er in 2026 iemand zo dominant gaat zijn als in 2014 het geval was. Toen had Mercedes namelijk minimaal 50 pk voorsprong op de één-na-snelste motor. Berekeningen laten zien dat de motor alleen dus goed was voor een voorsprong van een volle seconde op de rest van het veld - en dat is gemeten met 50 pk meer. Als dat getal in werkelijkheid hoger lag, was de voorsprong uiteraard ook groter.
"We hebben een partnerschap waarbij Ford wat kennis en knowhow kan leveren. Bijvoorbeeld op het gebied van batterijen en dergelijke. Maar ze bieden gewoon ondersteuning en natuurlijk financiële steun. Het is dus een goede samenwerking. Op dit moment liggen we op schema met ons motorprogramma", begint Marko over het project van Red Bull Powertrains.
"Alles is op tijd. Maar het probleem is dat het compleet nieuwe regels zijn. 50% elektrisch en 50% verbranding. Brandstof zal dus een belangrijke factor zijn. Het is de eerste keer dat we 100% e-brandstof gaan gebruiken en het gaat er ook om hoe snel je de accu in de motor kunt krijgen. De definitieve regelgeving is er nog niet."
Maar als die definitieve regelgeving er wél is, verwacht Marko niet dat Mercedes - of elk ander team - een grote voorsprong zal hebben op de rest van het veld: "Ik denk niet dat het een gamechanger wordt zoals in 2014, toen Mercedes 50 pk of meer voor lag. Uiteindelijk zul je het pas echt zien als de motoren in 2026 op het circuit brullen, maar tot nu toe zitten we bij Red Bull op schema", aldus de Oostenrijker.
Lees het artikel op de mobiele website