De Formule 1 kent dit seizoen drie races die op Amerikaanse grond verreden worden. Die ontwikkeling laat zien dat de sport een ongekende groei heeft doorgemaakt en nog altijd flink aan de weg timmert. Ook bij Red Bull heeft er een flinke verandering plaatsgevonden op het gebied van bekendheid in Amerika, iets waar Max Verstappen een grote rol in heeft gespeeld.
De ontwikkeling die Red Bull heeft doorgemaakt sinds 2021 is enorm. Zo trok de formatie uit Milton Keynes softwaregigant Oracle aan als titelsponsor, een deal die goed is voor om en nabij de 60 miljoen dollar per seizoen. Naast Oracle heeft Red Bull nog tal van grote sponsoren binnen gehengeld. Denk hierbij aan cryptobedrijf ByBit waarmee Red Bull een deal heeft die goed is voor 150 miljoen dollar verdeeld over meerdere seizoenen.
Red Bull heeft dus twee grote sponsoren naar Milton Keynes gehaald, maar het team van Verstappen en Sergio Pérez heeft nog tal van Amerikaanse sponsoren op de RB19 gezet. "Van de laatste 25 sponsoren waren er 21 afkomstig uit de Verenigde Staten", begint Kelly Britain (directeur merken en communicatie bij Red Bull) tijdens een uitgebreid interview met De Telegraaf.
Het hierboven genoemde feit laat zien dat Red Bull enorm is gegroeid in de VS. De aangekondigde samenwerking met autofabrikant Ford onderstreept dat nog eens. Vanaf 2026 zullen de beide merken namelijk samenwerken aan de nieuwe krachtbron die vanaf dat jaar geïntroduceerd zal worden in de koningsklasse van de autosport.
In die samenwerking zal Red Bull het verbrandingsgedeelte van de motor voor haar rekening nemen, terwijl Ford aan de elektrische component van de motor zal sleutelen. "Vijftig procent van de nieuwe motor zal bestaan uit elektrische componenten. Ford heeft veel expertise op dat gebied. Ook is Ford een grote partij in de VS", gaat Britain verder, die stelt dat het niet gek is dat Ford in zee is gegaan met Red Bull.
"Ik zeg niets geks als ik zeg dat de Formule 1 enorm is gegroeid in de VS. Veel techbedrijven willen hun kunsten laten zien in de Formule 1, aangezien het zo'n technische sport is. We zien echter interesse uit ieder werelddeel komen", laat de Red Bull-topvrouw optekenen.
Volgens Britain is de groei van de Formule 1 daarom niet enkel toe te schrijven aan de Netfix-serie Drive to Survive. "Het is in mijn ogen te makkelijk om te stellen dat alle groei in de VS te maken heeft met Drive to Survive. Ik denk dat teams ook veel meer content plaatsen op sociale media dan voorheen het geval was. Het mooie aan de fans hier is dat ze de sport omarmen, waardoor er geen polarisatie bestaat."
Naast het feit dat de Formule 1 interessant is voor veel (tech)bedrijven, helpt ook de populariteit van Verstappen mee. Volgens Britain is het van belang dat Red Bull haar sponsoractiviteiten aanpast aan Verstappen. De Nederlander haalt namelijk geen plezier uit het simpele lachen voor een camera.
"Max is een wereldwijde beroemdheid en veel fans hier houden van hem. Tijdens een raceweekend doen Max en Sergio op donderdag vaak sponsoractiviteiten en ze snappen dat dit erbij hoort. Voor de rest van het weekend ligt de focus op het racen op het circuit. Om de rijders zo goed mogelijk te laten presteren bij een sponsor, moet je ze iets leuks laten doen. Als je Max bijvoorbeeld laat rijden in een auto, dan heeft hij het ook naar zijn zin. Op die manier heeft iedereen er profijt van."
De sponsoractiviteiten van Red Bull zijn wereldwijd bekend. Het is dan ook niet gek dat Red Bull in de Formule 1-paddock bekend staat als een vreemde vogel. Verstappen past hierdoor erg goed bij de Oostenrijkse formatie, aangezien de 25-jarige Limburger nergens voor wegloopt in de Formule 1.
"Wij als Red Bull lopen nergens voor weg. Ons marketingteam heeft de toestemming om crazy shit te doen. Dat maakt het erg leuk, voor ons én de fans. We zijn hierdoor een beetje de irritante buren in de Formule 1. Sinds mijn twee jaar dat ik hier werkzaam ben, hebben we een enorme groei doorgemaakt, net zoals de Formule 1 in zijn geheel", aldus Britain.
Lees het artikel op de mobiele website