Red Bull profiteerde van Mercedes-lobby: 'Dat was nog niet zo'n slechte wijziging'

| door I. van den Berg

Red Bull-kopstuk Ben Waterhouse heeft in gesprek met Racecar Engineering teruggeblikt op de regelwijziging die de FIA voor afgelopen seizoen invoerde. Volgens Waterhouse was de wijziging, die voornamelijk door Mercedes werd gesteund, nog niet zo slecht voor Red Bull.

Met de ingang van de nieuwe technische reglementen, beter bekend als het 'ground effect'-tijdperk, was er een duidelijke pikorde zichtbaar. Zo vormden Red Bull en Ferrari de kop van het veld en waren teams als Mercedes en McLaren in de onderste regionen van de subtop te vinden.

Maar hoe kon het dat een team als Mercedes, dat met vijftien wereldtitels tussen 2014 en 2021 tot de absolute top van het Formule 1-veld hoort, zo slecht uit de startblokken kwam? Dat was onder andere toe te schrijven aan het hevige stuiteren van de Mercedes-bolide.

Lees ook

Regelwijziging

Op de rechte stukken verloor Mercedes hierdoor een hoop topsnelheid, hadden de coureurs last met het uit de auto komen én werd de onderkant van de vloer beschadigd. Waar andere teams hun auto's simpelweg hoger boven de grond legden, deed Mercedes dat niet. Hierdoor hield het stuiteren aan.

Om geen downforce te verliezen (door de auto hoger te leggen), pushte Mercedes bij de FIA voor een regelwijziging. Die kwam er uiteindelijk ook, want voor afgelopen seizoen moesten alle teams de vloerranden met vijftien millimeter verhogen. Het stuiteren hield hierdoor op en Mercedes' snelheid keerde ietwat terug.

Rustiger vaarwater

Red Bull had nooit last van een stuiterende bolide en was daarom ook (fel) tegenstander van de regelwijziging. De Oostenrijkse formatie vond het euvel immers iets wat enkel Mercedes betrof. Toch heeft de wijziging van de FIA niet voor nadelige gevolgen gezorgd bij Red Bull.

"Bij de RB18 hadden we wat problemen met de vloer die zo nu en dan het asfalt aanraakte. Dat zorgde voor schade aan de zijkanten en onderkant van de vloer. Voor ons was het dan ook geen echte ramp om de vloerranden te moeten verhogen", begint Waterhouse.

"Als gevolg van de wijziging kwamen we in aerodynamisch opzicht in rustiger vaarwater terecht. De auto werd namelijk minder gevoelig. We hadden niet heel veel last van het stuiteren, maar we profiteerden er ook niet van. Het was dus nog niet zo'n slechte wijziging voor ons", aldus de Red Bull-topman.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen