Max Verstappen zal dit seizoen een gridstraf moeten gaan pakken, dat werd al snel duidelijk na de Grand Prix van Canada. Daar raakte een krachtbron van de Red Bull-coureur dusdanig beschadigd dat Honda deze niet meer kan herstellen. Het vervelende voor Verstappen is dat die motor gloednieuw was en er daarmee een motor uit zijn pool verdwijnt.
Normaliter mag een Formule 1-coureur vier motoren gebruiken in een volledig seizoen. Als een motor vervangen wordt, kan de oudere versie gebruikt worden als krachtbron voor de vrije trainingen, omdat daar uiteraard minder vermogen voor nodig is. Als die dan kapot gaat, is dat niet zo'n heel groot probleem, aangezien de nieuwe motoren dan nog over zijn. Maar als er een gloednieuwe motor uit de pool verdwijnt, heeft dat grotere gevolgen, zo heeft Max Verstappen nu ook ondervonden.
In Canada begaf zijn Honda-krachtbron het en de MGU-K, het onderdeel wat kapot ging, heeft zoveel schade aangericht in de motor dat deze niet meer te gebruiken is. Zo weet Erik van Haren te melden tijden het Grand Prix-weekend in Oostenrijk. Volgens de journalist van De Telegraaf hebben ingewijden dat inmiddels duidelijk gemaakt.
Door het verlies van deze motor moest Verstappen in Barcelona alweer zijn vierde motor van het jaar nemen, waardoor hij nu al aan het maximale aantal zit. Iedere krachtbron die hierna wordt geïntroduceerd, zal resulteren in een gridstraf. Christian Horner liet al weten dat een gridstraf inmiddels 'onvermijdelijk' lijkt en volgens Van Haren is ook duidelijk waar Red Bull deze straf gaat incasseren.
De laatste jaren heeft Red Bull Racing telkens een gridstraf genomen op Spa-Francorchamps, tijdens de Grand Prix van België. In 2022 startte hij daardoor als veertiende en in 2023 moest hij als zesde van start gaan, maar beiden keren wist hij alsnog als winnaar over de streep te komen. Dit jaar lijkt Red Bull er ook voor te kiezen om de GP van België te gebruiken als race voor zijn gridstraf. De verwachting is dat Verstappen dan tien plaatsen naar achteren gezet zal worden.
Bij Red Bull Racing zal men ontzettend geschrokken zijn tijdens de eerste vrije training voor de Grand Prix van Oostenrijk. Tijdens die trainingssessie viel de RB20 van Verstappen weer stil, waarna hij over de radio riep dat hij een motorprobleem kende. Het team zal uiteraard geen gridstraf willen nemen tijdens hun thuisrace, maar dit leek bijna onvermijdelijk te worden.
Gelukkig konden de ingenieurs van Red Bull de motor resetten, waarna Verstappen terug de baan op kon en de snelste tijd wist te rijden. Wat er precies aan de hand was met de motor van de Nederlander is nog niet duidelijk.
Lees het artikel op de mobiele website