Red Bull Racing moet recordbedrag aftikken om in 2024 te mogen racen

| door R. Willems

Om in 2024 op de grid te mogen staan is zeker niet gratis voor Red Bull Racing. Ieder team moet een bedrag aftikken om mee te mogen doen aan het volgende Formule 1-seizoen en hoe meer successen het team geboekt heeft, hoe hoger de inschrijfkosten zijn.

Voor Red Bull betekent dat het heel veel geld kwijt is om in 2024 ingeschreven te worden voor het nieuwe F1-jaar. Het Oostenrijkse team heeft het meeste dominante seizoen uit de geschiedenis van de sport meegemaakt, waarbij hij 21 van de 22 races gewonnen heeft.

Ieder team moet per punt een bedrag betalen, plus een basisbedrag, wat hoe dan ook ingeleverd moet worden. Door de inflatie zijn die bedragen allemaal verhoogd en dit betekent dat Red Bull Racing veel geld kwijt is om überhaupt mee te mogen rijden in 2024.

Inschrijfbedrag Red Bull

Voor ieder team geldt dat ze voor 2024 een basisbedrag van €600.786 moeten neerleggen, maar daar blijft het voor Red Bull natuurlijk niet bij. Door het recordseizoen van Max Verstappen heeft het team onwijs veel punten behaald en ook daarvoor moet betaald worden.

In 2023 heeft Red Bull Racing 860 punten bij elkaar geracet. Voor ieder team geldt dat ze €6004 per punt moeten neertellen, maar voor Red Bull is dat bedrag nóg hoger, omdat ze kampioen zijn geworden. De FIA heeft berekend dat zij €7208 per punt moeten aftikken. Met een puntentotaal van 860 is dat uiteraard een groot bedrag.

Door het basisbedrag en het bedrag voor alle punten bij elkaar op te tellen, komt Red Bull op een bedrag van 6.799,666 uit, wat ze moeten betalen aan de FIA om een racelicentie te krijgen voor het 2024 Formule 1-seizoen. Een monsterlijk bedrag voor de kampioenen van 2023.

Lees ook

Ook Max Verstappen de klos

Overigens is niet alleen Red Bull Racing veel geld kwijt voor 2024. Ook Max Verstappen zal flink wat centen neer moeten leggen om mee te mogen doen. Door zijn recordjaar betaalt Verstappen ongeveer 1.2 miljoen aan de FIA en dan heeft hij nog geen meter gereden...

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen