Bij McLaren is men er zeker van dat Red Bull Racing in 2026 problemen gaat ondervinden met de RB22. Volgend seizoen worden de nieuwe Formule 1-auto's voor het eerst gebruikt, welke een compleet nieuw chassis én motor zullen krijgen. Veel teams zijn dan ook al volledig gefocust op 2026, omdat het belangrijk is om het nieuwe tijdperk zo positief en sterk mogelijk te beginnen.
Eén van die teams is McLaren, dat de ontwikkeling van de huidige MCL39 al een tijdje terug heeft stilgelegd en alle focus heeft gelegd op de volgende bolide van Lando Norris en Oscar Piastri. Dit heeft ervoor gezorgd dat Max Verstappen weer wat terug is gekomen in de titelstrijd, samen met het feit dat Red Bull de RB21 wél blijft doorontwikkelen.
Voor 2025 betekent het dat Verstappen wat langer in de titelstrijd blijft, waardoor het voor de korte termijn een goede beslissing is. Maar McLaren-teambaas Andrea Stella heeft het gevoeld dat Red Bull hier op lange termijn problemen van gaat ondervinden. Door zoveel te focussen op 2025, betekent automatisch dat het team zich niet zo goed kan richten op 2026 - waarmee ze een risico lopen dat ze het nieuwe F1-tijdperk met een achterstand beginnen.
Red Bull-teambaas Laurent Mekies heeft tijdens het Grand Prix-weekend in Mexico uitgelegd waarom het team uit Milton Keynes ervoor heeft gekozen om de ontwikkeling van de RB21 zo lang door te trekken. De Fransman maakt duidelijk dat dat is vanwege het feit dat er veel problemen waren met de tools in de Red Bull-fabriek, die volgend jaar ook gewoon gebruikt zullen worden. Dat wilde Mekies eerst op orde hebben, voor hij zich wilde richten op 2026.
"Als we op dit punt in het seizoen, waarop we erg ontevreden waren over deze auto en het volledige potentieel niet konden benutten, een nieuwe bladzijde zouden omslaan, dan zouden we met veel vraagtekens naar 2026 gaan", begint Mekies.
De Red Bull-baas moet zijn collega van McLaren wel gelijk geven dat het team minder energie en tijd heeft om aan de 2026-auto te werken dan bij de concurrentie het geval is. Maar als Red Bull dit niet had gedaan, waren de problemen volgend jaar nog véél groter.
"Het geeft ons veel meer vertrouwen in de tools, methodologieën en benaderingen voor 2026. Ja, er is minder tijd en energie voor over. Maar dat is de reden erachter. Het heeft niets te maken met prestaties of wat dan ook."
Lees het artikel op de mobiele website