Red Bull-topman Pierre Waché heeft in een exclusief interview met RacingNews365 laten weten dat McLaren dit seizoen mogelijk het constructeurskampioenschap heeft gewonnen door het gebruik van een illegaal foefje op de achtervleugel van de MCL38, de 2024-bolide van het team uit Woking.
Voor Red Bull is het 2024-seizoen uiterst wisselvallig verlopen. Het team uit het Britse Milton Keynes begon het seizoen immers enorm sterk met zeven overwinningen en één tweede plaats in de eerste tien Grands Prix van het seizoen, maar naarmate het seizoen vorderde kreeg het team van Max Verstappen en Sergio Pérez het steeds lastiger.
De concurrentie had immers flink wat snelheid gevonden, terwijl de RB20 juist steeds verder achteruit leek te gaan door nieuwe onderdelen die niet het gewenste effect leverden. Na het absolute dieptepunt te hebben bereikt tijdens de Grote Prijs van Italië, waar Verstappen zijn auto "een monster" noemde, ging het echter steeds beter met Red Bull en de RB20.
Uiteindelijk zou Verstappen het rijderskampioenschap op zijn naam schrijven in de straten van Las Vegas. Een dubbel kampioenschap zoals in 2022 en -23 zat er echter niet in voor Red Bull, aangezien het team na de Grand Prix van Qatar officieel geen kampioen meer kan worden in het constructeurskampioenschap.
Waar velen die prestatie toeschrijven aan de magere prestaties van Pérez, denkt Red Bull-topman Waché dat er ook andere zaken hebben meegespeeld dit seizoen. Daarbij kijkt de Fransman naar het team van McLaren, dat in de straten van de Azerbeidzjaanse hoofdstad Bakoe door de mand viel met het gebruik van een later als illegaal bestempelde achtervleugel.
"Als je de achtervleugel van McLaren ziet, het spijt me, maar het is meer dan grijs en ze gebruiken het voor meerdere races. Want zonder dat zouden ze in Baku niet winnen. Zelfs ons constructeurskampioenschap zou compleet anders zijn", begint Waché, die vervolgens laat weten dat hij het gebruik van de achtervleugel door McLaren niet afkeurt.
"Ik wijs dat (het gebruik van de 'Bakoe-achtervleugel' door McLaren, red.) niet af. Als ingenieur moet je ook de regels respecteren. Op het gebied van technische regels is het verschil met sportieve regels dat je moet bewijzen dat je legaal bent. Als je een radarcamera tussen twee punten hebt, kan de politie je alleen op die twee punten zien en kun je daartussen heel hard rijden, als je geen gemiddelde snelheid [controles] hebt. De technische regels zijn anders - je moet bewijzen dat je correct bent", aldus Waché.
Lees het artikel op de mobiele website