Red Bull-topman Pierre Waché heeft in gesprek met Motorsport.com laten weten dat zijn team niets heeft hoeven aan te passen na een ingreep van de FIA omtrent het gebruik van een asymmetrisch remsysteem. Volgens velen was dat de oorzaak voor de vormdip van de RB20 vanaf de Grand Prix van Miami, maar volgens Waché zit er geen waarheid achter die claim.
Het team van Red Bull begon afgelopen jaar enorm sterk aan het seizoen. Met name tijdens de Grands Prix van Japan en China was Max Verstappen enorm dominant. Velen dachten dan ook dat er zich een herhaling van 2023 zou voordoen, maar al snel bleek dat dat niet het geval zou zijn.
De Nederlander werd namelijk verslagen door McLaren-coureur Lando Norris tijdens de Grand Prix van Miami, de zesde race van het 2024-seizoen. Dat het team van McLaren ineens een vuist kon maken richting Red Bull kwam met name door een goed werkend pakket aan nieuwe onderdelen en een gelukkige timing van de safety car.
Toen later in het jaar bekend werd dat de FIA had ingegrepen wat betreft het gebruik van asymmetrische remsystemen, veranderde die redenering echter. Ineens dachten velen namelijk dat Red Bull was verslagen door McLaren doordat het een aanpassing had moeten doorvoeren aan het remsysteem na een ingreep van de FIA.
In gesprek met Motorsport.com laat Waché echter weten dat zijn team niets heeft aangepast aan de RB20. De Fransman schrijft de plotse vormdip van zijn team dan ook toe aan goed werkende updates bij de concurrentie en minder bandendegradatie bij teams als McLaren.
"We hebben de auto niet veranderd; we hebben de manier waarop we de auto hebben afgesteld niet veranderd, dus het lijkt erop dat het meer de anderen zijn die een grote verandering hebben gedaan in plaats van ons. Maar eerlijk is eerlijk, in Miami hadden we de race moeten winnen. We waren echter niet meer de snelste", begint Waché zijn verhaal bij Motorsport.com.
"We stonden gelijk en er is duidelijk iets veranderd aan wat er gedaan is, vooral door McLaren. Zij hadden minder bandendegradatie dan de rest en hun pakket leek daarna erg goed te werken. Ik weet niet wat zij hebben gedaan, dat moet je aan hen vragen en niet aan mij. Maar ik weet wel van onszelf en wat we met de auto hebben gedaan", gaat de Fransman verder.
"Het gedrag van de auto was vergelijkbaar met wat we in China hadden. In Suzuka en China hadden we een upgrade en die dingen werkten erg goed. In Miami waren we er min of meer, maar tijdens de race zagen we dat McLaren de sweet spot had gevonden wat betreft hun prestaties", aldus Waché.
Lees het artikel op de mobiele website