'Red Bull wijst naar bijzondere truc bij concurrentie, Horner ziet FIA opzettelijk niet ingrijpen'

| door I. van den Berg

Volgens Michael Schmidt, Formule 1-journalist van het doorgaans zeer betrouwbare Auto, Motor und Sport, verdenkt Red Bull de concurrentie ervan dat ze gebruik maken van een apart trucje met de voorvleugel. Volgens Red Bull-teambaas Christian Horner zou de FIA echter opzettelijk de andere kant op kijken.

Afgelopen seizoen kwam de FIA met een nieuwe regel naar buiten. Technical directive 018 (ook wel bekend als TD018) moest teams ervan weerhouden om bepaalde onderdelen van de voorvleugel te zeer te laten doorbuigen ('flexen').

De FIA verdacht enkele teams er namelijk van dat ze gebruik maakten van rubberen randjes op bepaalde delen van de voorvleugel om zo steeds door de technische keuring te komen. Met name Red Bull en Aston Martin waren teams die werden onderzocht door de FIA.

Red Bull ziet concurrentie gebruik maken van nieuwe 'truc'

Sinds enkele weken, om precies te zijn na de Grand Prix van Emilia-Romagna, is het echter datzelfde Red Bull dat met een gefronste wenkbrauwen naar de voorvleugels van de concurrentie kijkt. Volgens het Oostenrijkse team zouden er namelijk weer teams gebruik maken van een flexibele voorvleugel.

"Vanaf de race in Imola zou er een verhitte discussie zijn aangewakkerd over de voorvleugels door Red Bull. Het team is van mening dat de voorvleugel te veel buigt bij sommige teams, met name bij McLaren. Ook Mercedes en Ferrari zouden er gebruik van maken. Het is bijzonder dat dit vanuit Red Bull komt, aangezien ze normaal gezien het team zijn dat kampioen is in dit soort zaken", begint Schmidt zijn verhaal.

Lees ook

FIA kijkt opzettelijk de andere kant op

Red Bull zou dus tegen de FIA hebben verklaard dat enkele teams gebruik maken van een flexibele voorvleugel, maar volgens Schmidt heeft Horner aan hem laten weten dat de FIA met opzet niets met de zorgen van Red Bull doet.

"Christian Horner heeft aan mij verteld dat de FIA expres de andere kant opkijkt. Ze beweren dat alles prima is en in alle eerlijkheid, de vleugels komen ook door de keuring van de FIA heen en dus zijn ze legaal. De voorvleugels buigen bij ieder team op een andere manier", vervolgt Schmidt.

"Bij het ene team buigt de vleugel naar binnen en bij het andere team buigt de vleugel naar achteren. Het doel is om zoveel mogelijk downforce te verliezen op het rechte stuk", aldus de Formule 1-journalist.

Door het verminderen van de hoeveelheid downforce op het rechte stuk krijgen teams meer topsnelheid. Er is immers minder luchtweerstand als de voorvleugel een beetje naar achteren klapt op het rechte stuk.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen