Sergio Pérez kent een lastig seizoen bij Red Bull Racing. De Mexicaan begon het jaar vrij sterk, maar wist vanaf de Grand Prix van Emilia-Romagna geen indruk meer te maken. Op een gegeven moment wist de teamgenoot van Max Verstappen niet eens meer in de top tien te eindigen in de kwalificaties en races, waardoor hij rondenlang amper punten naar huis wist te brengen.
Dit heeft ervoor gezorgd dat McLaren in korte tijd de achterstand in het constructeurskampioenschap heeft verkleind en nog maar 43 punten achter Red Bull staat. Als Sergio Pérez deze vorm doortrekt, waarbij hij in de laatste 8 races slechts 28 punten heeft gescoord, zal het niet lang duren voor McLaren ook daadwerkelijk voorbij Red Bull steekt. Het is dan ook niet vreemd dat het Oostenrijkse team dacht aan het ontslaan van Pérez, maar uiteindelijk besloten Helmut Marko en Christian Horner toch om Checo aan te houden als teamgenoot van Max Verstappen.
En daar laat het management van Red Bull Racing het niet bij. Naast het feit dat ze de Mexicaan in de rest van 2024 bij het team laten blijven, maken ze ook keuzes om Pérez zo goed mogelijk te helpen. Volgens Marko is het belangrijk dat ze nu massaal Pérez gaan steunen, zodat hij zijn oude vorm weer op kan pakken.
"We geloven dat we het kunnen omdraaien en [de auto] stabieler kunnen maken voor hem. Teamgenoot zijn van Max is niet het leukste in de F1, Checo heeft zijn verdiensten, hij heeft races gewonnen", zo begint Marko over Pérez bij ESPN.
"Hoe moeilijker de auto te besturen is, hoe meer het verschil met Max naar voren komt omdat hij zo'n geweldig talent is. Als de achterkant uitstapt, tilt hij het gaspedaal niet op... Hij zegt gewoon: 'ja, het is een beetje nerveus.' Checo zegt dan: 'het is moeilijk' of 'het is onbestuurbaar'."
Om Pérez daarin extra hulp te bieden, gaat Checo terug naar de eerdere versie van de RB20, welke aan het begin van het seizoen gebruikt werd en waar Red Bull betere resultaten mee behaalde. Dat weten bronnen van ESPN te melden. Zowel Max Verstappen als Sergio Pérez voelden zich comfortabeler in die bolide en alleen Pérez mag daar nu weer gebruik van gaan maken, in de hoop dat hij zijn vorm van het begin van dit seizoen terug weet te vinden.
Wat volgens Marko vooral belangrijk is voor Pérez, is dat de Mexicaan de juiste balans in de RB20 weer krijgt, omdat dat zijn grootste euvel is. Als de auto niet stabiel is, kan Checo er niet mee omgaan. Dat zorgt voor inconsistentie bij de teamgenoot van Verstappen, meent Marko.
"Om naast Max te staan is een ander verhaal. Dus zeiden we: laten we proberen om de auto gemakkelijker te besturen te maken, meer balans te krijgen, wat Max ook wil, en het beste is om met Checo door te gaan en hopen dat hij... Zijn grootste probleem is consistentie. Hij had een paar hele goede resultaten, hele goede prestaties, en de volgende keer zat hij een halve seconde achter Max of zo."
Lees het artikel op de mobiele website