Het team van Red Bull zal vanaf de Grand Prix van Spanje een stuk dichter bij het team van McLaren in de buurt zitten. Dat is de mening van technisch expert Paolo Filisetti, die onder meer werkzaam is voor RacingNews365.
Dit seizoen moet Red Bull vooralsnog onderdoen aan het team van McLaren. De formatie uit het Britse Woking heeft namelijk een bolide gebouwd die op zowat alle vlakken sterker is dan die van Red Bull. Zo blinkt de MCL39, zoals de auto van McLaren door het leven gaat, voornamelijk uit in bandenmanagement.
Dat blijkt wel uit de eerste twee races van het seizoen. In Australië kon Max Verstappen namelijk goed bijblijven bij de McLarens, maar moest hij uiteindelijk de strijd staken omdat zijn banden te warm waren geworden en daardoor aan vervanging nodig waren.
Tijdens zowel de Sprint als de Grand Prix in China waren er opnieuw veel problemen met de banden(temperatuur) te zien bij het team van Red Bull. Zo kon Verstappen aanvankelijk aanhaken bij de top van het veld, maar moest hij uiteindelijk afhaken. McLaren heeft tot op heden nog geen problemen ondervonden op dit gebied.
Toch is er ook een ander vlak waardoor het team van McLaren dit seizoen over zo'n sterke bolide beschikt. Net zoals afgelopen seizoen is er namelijk een hoop te doen over de flexibele voor- en achtervleugels van enkele teams, waaronder dus ook McLaren.
Vanaf de Grand Prix van Spanje zal de FIA echter strenger gaan controleren op flexibele voorvleugels en bij Red Bull denkt men dat met name het team van McLaren hier nadeel van gaat ondervinden. Vanaf de race in Australië controleert de FIA al strenger op flexibele achtervleugels.
Volgens Paolo Filisetti zou de tijdwinst van Verstappen en Red Bull ten opzichte van McLaren vanaf de Grand Prix van Spanje wel eens 0,1 tot 0,15 seconde per ronde kunnen opleveren. Met dat verschil zit Verstappen ineens weer in de versnellingsbak van de beide McLarens.
Lees het artikel op de mobiele website